Portál veřejné správy – Životní situace z pohledu podnikatele a cizince (6. díl)
V minulém dílu jsme popisovali, jak může Portál veřejné správy pomoci občanům při řešení životních situací týkajících se nějakým způsobem institucí veřejné správy. Dnes se pokusíme o to samé, ale z pohledu podnikatele a cizince.
V dílu věnovaném Životním situacím s pohledu občana jsme sice už uvedli, jak vypadá tabulka popisující postup řešení poté, co se proklikáte výběrem až ke konkrétní situaci, nicméně pro úplnost ji uvedeme znovu:
Tabulka vypadá jako formulář, který běžně dostanete na úřadě. Naleznete v ní odpovědi na následující otázky:
- Identifikační kód
- Kód
- Pojmenování (název) životní situace
- Základní informace k životní situaci
- Kdo je oprávněn v této věci jednat
- Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
- Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
- Na které instituci životní situaci řešit
- Kde, s kým a kdy situaci řešit
- Jaké doklady je nutné mít sebou
- Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
- Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
- Jaké jsou lhůty pro vyřízení
- Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
- Jaké další činnosti jsou po zadavateli požadovány
- Elektronická služba, kterou lze využít
- Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Jaké jsou související právní předpisy
- Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
- Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržené povinnosti
- Nejčastější dotazy
- Další informace
- Informace o řešení ŽS lze získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
- Související životní situace a návody, jak je řešit
- Za správnost návodu odpovídá útvar
- Kontaktní osoba
- Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
- Popis byl naposledy aktualizován
- Datum konce platnosti předpisu
- Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
Životní situace v kůži podnikatele
Teď už víme, jak budou vypadat odpovědi a můžeme se podívat, jak se k nim dostaneme. Začneme nabídkou Životních situací pro uživatelskou roli podnikatele.
V uživatelské roli podnikatele se samostatně vyskytují tyto životní situace: Bezpečnost práce, která popisuje povinnosti zaměstnavatele v případě pracovního úrazu, a Dražby, kde se dozvíme, jak žádat o koncesi dražebníka.
Pokud nechcete ani dražit, ani se Vám nezranil zaměstnanec, máte na výběr z kapitol Finance, Obory, Sociální zabezpečení a Živnostníci.
Finance
Kapitola Finance obsahuje podkapitolu Daně, ve které se dozvíte vše o daňovém přiznání a ještě mnoho dalšího. Dále je možné v kapitole Financí narazit na životní situaci Náhrada škody způsobené zvěří, na poněkud užitečnější Podporu podnikání a na rady, jak získat příspěvek na podporu zaměstnanosti.
Podkapitola Hospodářská soutěž radí, jak postupovat v případě podání stížnosti na porušování hospodářské soutěže, jak si stěžovat na nefér zadání státní zakázky a jak navrhnout sloučení soutěžitelů.
V podkapitole Katastr nemovitostí jsou obsažené informace o žádostech pro výpis/změnu v katastru nemovitostí či rady, jak využít dálkový přístup.
Obory
V kapitole obory jsou obsaženy následující obory:
- Cestovní ruch
- Ekologie
- Energetika
- Informatika
- Loterie a sázkové hry
- Média
- Odpady
- Potravinářství
Samostatně se vyskytují tyto obory:
- Služby
- Těžební průmysl
- Zdravotnictví
- Zeměměřictví
Nechybí ani část Přírodních a zemědělských oborů:
- Lesní hospodářství
- Licence a akreditace
V neposlední řadě se v kapitole Finance vyskytuje podkapitola Ochrana průmyslového vlastnictví. V této části se dozvíte, jak si nechat patentovat svůj vynález, unikátní výrobek atd.
Sociální zabezpečení
Kapitola Sociální zabezpečení nabízí podnikatelům informace o důchodovém a sociálním pojištění a obsahuje informace o možnostech elektronického podávání. E-podání můžete využít pro přihlášení, resp. odhlášení zaměstnance k nemocenskému pojištění, pro podání přehledu o výdajích příjmech OSVČ a o elektronickém podání evidenčních listů k důchodového pojištění.
Živnostníci
V kapitole Živnostníci jsou na výběr následující podkapitoly:
- OSVČ
- Živnosti koncesované
- Živnosti volné
- Živnosti vázané
- Živnosti řemeslné
OSVČ
Osobám samostatně výdělečně činným nabízí Portál veřejné správy informace o tom, jak postupovat v případě nemoci, o důchodovém pojištění OSVČ a o tom, jak požádat o rodinné dávky v případě práce v některém ze členských států EU.
Živnosti koncesované, volné, vázané a řemeslné
Zde PVS poskytuje informace o podmínkách a postupu pro zahájení živnosti.
S jakými životními situacemi pomůže PVS cizincům?
Část Životních situací je o poznání chudší, nabízí výběr z těchto podkapitol:
- Manželství
- Přechodný a trvalý pobyt
- Státní občanství
- Vstupní formality
Asi nikoho nepřekvapí, že v podkapitole Manželství nalezne postup při uzavírání manželství cizince a v zahraničí.
Podobně odhadnutelný je obsah podkapitol Přechodný a trvalý pobyt a Státní občanství, kde jsou podmínky pro jejich udělení.
V podkapitole Vstupní formality jsou k dohledání informace o udělení všech typů víz (průjezdní, do 90 dnů, nad 90 dnů apod.) Dále se zde může občan ČR dozvědět, jak pozvat cizince do České republiky.
Závěr
Sekce Portálu veřejné situace je vymyšlena velmi dobře. Stejně tak nabídka životních situací je velmi bohatá. Jediná chybička na kráse Životních situací je jejich neúplně jasný výběr. Občas se zdá, že je nějaká trochu méně podstatná než ta, kterou byste tam hledali marně. Toto je výraznější u Životních situací pro podnikatele. V případě uživatelské role cizince je nabídka životních situací neúplná.
Díly seriálu:
Portál veřejné správy – K čemu je nebo může být? (1. díl)
Portál veřejné správy – Jak je to ve světě? (2. díl)
Portál veřejné správy – Co nabízí cizincům? (3. díl)
Portál veřejné správy – Transakční a informační část (4. díl)
Portál veřejné správy – Životní situace s pohledu občana (5. díl)
Portál veřejné správy – Životní situace z pohledu podnikatele a cizince (6. díl)
Portál veřejné správy – Elektronická podání (7. díl)
Portál veřejné správy – Jak prezentuje Českou republiku? (8. díl)
Odpovědět na příspěvek