E-Government- Registry dat veřejné správy (3. díl)
V dnešním dílu seriálu zaměřeném na aktuální stav E-governmentu se Vám pokusíme přiblížit vládní plán zavádění centrálních registrů.
Ve Státní informační a komunikační politice – e-Česko 2006, která byla strategickým dokumentem pro zavádění E-governmentu minulé vlády, je jako jeden z cílu informační politiky uveden požadavek zamezit opakovanému dotazování se úřadů, právnických a fyzických osob na údaje, které příslušná osoba již nějaké instituci sdělila.
S výše zmíněnými požadavky se ztotožňuje i koncepce státních registrů současné vlády, kterou prezentoval náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček. Tyto registry by měly být v elektronické podobě, měly by být snadno dosažitelné, ale naopak těžko zneužitelné.
Pojďme se tedy podívat, jak plánují zavádění registrů dat nový kormidelníci. V rámci E-governmentu by měly vzniknout čtyři základní registry dat veřejné správy, kde by byly všechny údaje pohromadě a snadno dohledatelné.
Podle koncepce Ministerstva vnitra, mají vzniknout tyto registry dat veřejné správy:
Základní registry
Mezi základní patří registry: obyvatel, osob, nemovitostí a územního identifikace a práv a povinností. Podrobněji se budeme základním registrům věnovat níže.Partnerské registry
Partnerské registry by měly využívat data ze základních registrů.Ostatní registry
Ostatní registry by měly být podle vládní koncepce bez vazby na základní registry.Zvláštní registry
Zvláštní registry jsou naplánovány jako tajné a měly by se skládat z registrů tajné služby a Armády České republiky.
Pro všechny instituce pak bude platit zásada, že všechny vyžadované informace se musí úřad nejdříve pokusit nalézt v jednom z výše zmíněných registrů a teprve v případě, že je tam nenalezne, se může obrátit na fyzickou nebo právnickou osobu.
Zároveň musí všechny úřady každou novou informaci, kterou získají (případně každou změnu) do těchto registrů zanést. Údaje v registrech veřejné správy musí být ve většině případů přístupné veřejnosti.
Základní pojmy
Správcem registru má být správce informačního systému, ve kterém je registr veden. Editor registru bude osoba oprávněná do registru zapisovat. Navrhovatel změny dat v registru bude osoba, která bude oprávněna navrhovat změny v registru. Kontaktním místem registru má být místo odkud je možné provádět zápisy nebo změny v zápisu do registru.
Provozovatelem registru se rozumí osoba, která bude pověřena technickým a organizačním zabezpečením provozu registru. Objekt bude osoba, občan, věc, právo, nebo povinnost, o které jsou na základě zákona vedeny údaje v registru.
Referenční data budou údaje, které jsou o daném objektu v rámci veřejné správy jedinečné Původce dat bude osoba, která je ze zákona v konkrétním případě povinna oznámit změnu skutečností, uvedených v registru.
Pravidla pro zápis do registrů
Zápisy do registrů budou pořizovány výhradně editorem (viz výše). V případě vložení nového údaje bude třeba vytvořit i nové ID (referenční údaj). Žádný údaj nebude možné smazat, půjde pouze změnit jeho stav.
Registry mají být historizovány, to znamená, že všechny data, které byly do příslušného registru od jeho založení zadány je možné zpětně vyhledat.
Zápisy do registrů dat veřejné správy bude moci provádět pouze uzavřený okruh lidí, což by mělo přispět k transparentnosti celého projektu.
Základní registry jsou naplánovány tak, aby vytvářely obousměrnou vazbu, což znamená, navzájem sdílely obsažené informace. Ostatní registry budou mít jednostrannou vazbu tedy přístup k základním registrům, ale sami s nimi data sdílet nebudou. Klientské budou sdílet data mezi sebou.
Právo na informace zaručeno
V koncepci centrálních registrů je každému zaručeno právo na výpis údajů z registrů týkajících se jeho osoby. Dále má každý občan a osoba právo na výpis informující o tom co, kdy a která oprávněná osoba četla, měnila nebo přidávala do registru informace o jeho osobě. Každý si také může po pěti letech od požadavku vyžádat informace o případných vazbách referenčních informací základních registrů na jiné registry (policie, tajná služba apod.)
Způsoby poskytování výpisu z registrů
Občan obdrží výpis z registru mající souvislost s jeho osobou automaticky a to jednou ročně. O Častější výpis si můžete kdykoliv zažádat, elektronická odpověď je zdarma, písemná za správní poplatek. Informace budou zasílány do datové schránky občana.
Základní registry pod drobnohledem
Registr nemovitostí a územní identifikace
Do územní identifikaci patří uzemní a správní členění státu, ulice, domy a adresní body. Změny mohou vzniknou buď změnou správního členění nebo na základě rozhodnutí orgánů veřejné moci (změny adresy, výstavba domu apod.)
Ve všech ostatním registrech je uvedená adresa odkazem do registru nemovitostí a územní identifikace.
Registr obyvatel
V registru obyvatel mají být soustředěny informace o občanech s trvalým bydlištěm na území ČR, cizincích s povolením k pobytu a občanech jiných států se záznamem v registru států. Pro registr obyvatel je nutné zavést jiné identifikační číslo namísto stávajícího rodného čísla. Pravděpodobná je implementace rakouského modelu, který klade důraz na ochranu osobních údajů.
Registr obyvatel by měl v budoucnu integrovat systém matrik, je možné, že s ním zcela splyne. Adresy obyvatel budou přebírány z registru nemovitostí. Všechny informace o obyvatelích v jiných registrech budou odkazují na registr obyvatel.
Registr osob
V registru osob budou zapsány všechny právnické (tuzemské, zahraniční i mezinárodní) a podnikající fyzické osoby.
Tuzemské právnické osoby jsou rozděleny na obchodně-právní (za účelem výdělku), veřejnoprávní (veřejné instituce) a občansko-právní (vycházejí s práva na sdružování).
Nyní fungují v České republice následující registry:
Územní identifikace a UIR-ADR – spravují Český statistický úřad a Ministerstvo práce a sociálních věcí
Obyvatel – spravuje Ministerstvo vnitra
Nemovitostí – spravuje Český úřad zeměměřičský a katastrální
Závěr:
V současné době, je překážkou vzniku registru dat platná legislativa. Aby se mohl projekt nových registrů rozběhnout, je třeba schválit návrh zákona o registrech. To se zatím v minulosti žádné vládě nepodařilo. Registry (mnohdy ze stejným názvem, se kterým počítá koncepce) již existují, chybí však jejich propojení a plná elektronizace.
Nynější vláda slibuje, že se věci konečně začnou hýbat. Do propagační kampaně svých projektů, které se ovšem v lecčems podobají projektům předchozích vlád, se pustila velmi energicky. O tom svědčí mediálně velmi známé Czech POINTy a roztomilá nafukovací postavička EGON.
Doufejme, že vládní koalici zbudou síly a hlavně finanční prostředky i pro realizaci všech předsevzatých úkolů.
V dalším dílu se budeme věnovat problematice atestací a certifikací.
Díly seriálu:
E-government – Strategické dokumenty (1. díl)
E-government – Jak je to s legislativou? (2. díl)
E-government- registry dat veřejné správy (3. díl)
E-Government – Atestace a certifikace (4. díl)
Zdroje:
Prezentace náměstka ministra vnitra Zdeňka Zajíčka
Státní informační a komunikační politika e-Česko 2006
Scénáře možného rozvoje e-Governemntu v ČR
Odpovědět na příspěvek