Proběhl 5. den zákazníků uskupení Quality austria a CIS
Dne 15. 5. proběhl na zámku Štiřín pátý den zákazníků uskupení Quality austria a přidružené společnosti CIS (Certification & Information Security Services).
Letošní setkání se zákazníky zahájil Petr Pokorný a představil program odborného bloku. Hlavním tématem byla informační bezpečnost a problém ochrany dat.
Vystoupení Petra Kopeckého z firmy CIS
Jako první vystoupil se svou prezentací Petr Kopecký, aby krátce nastínil problematiku informační bezpečnosti a zmínil některé novinky ve firmě CIS. Celý program byl sestaven tak, aby obsáhl tři základní složky zabezpečení: odborně informační bezpečnost, environmentální bezpečnost a bezpečnost dat. Tyto oblasti rovněž spojují dohromady Quality austria i CIS.
Obě výše zmíněné společnosti se zabývají certifikací a vzděláváním zaměstnanců v oblasti bezpečnosti. Dále Pokorný zmínil, že firma Quality austria začala nově působit v Polsku, kde nese název Quality Poland. Následoval výčet aktivit firmy v uplynulém roce.
Vystoupení Ivy Moravcové z firmy IQI
Iva Moravcová připomněla tři hlavní pilíře bezpečnostního managmentu:
- Hi-tec technologie
- Bezpečnostní procesy
- Řízení personálních rizik
Podle Moravcové je nejdůležitější právě řízení bezpečnostních rizik protože tyto technologie jsou jen „věci“, které mohou sloužit skvěle, ale pokud selže lidský faktor, je vše k ničemu. Dále Moravcová ukázala srovnání zájmu o bezpečnostní managment v letech 1967, 1987 a 2007, na kterém demonstrovala výrazný nárůst využívaní těchto služeb.
Aby vysvětlila neopomenutelnost personálních rizik, vysvětlila Moravcová situaci, ve které se nalézají všechny firmy, jež chtějí být konkurence schopné. Je třeba mít co nejvíce autonomní zaměstnance, což však znamená jejich větší odpovědnost, a tím pádem větší riziko úniku informací, know-how apod.
Vystoupení Jana Chalupy z firmy M finance
Společnost M finance přichází na řadu, pokud jde firma do likvidace nebo konkurzního řízení. To se může stát i z důvodů ztráty konkurence schopnosti, například špatnou nebo žádnou bezpečnostní politikou.
Podle Chalupy by tak mělo být úkolem bezpečnostního managmentu mimo jiné i rozpoznat a předejít krizovým situacím a bodům, ze kterých „již není návratu“.
V případě, že by došlo k rozpoznání této krizové situace, měl by podle Chalupy podnik přikročit k likvidaci dříve, než dojde k předlužení a následnému konkurznímu řízení.
Vystoupení Daniely Hrnčířové z firmy BH trade
Vystoupení Daniely Hrnčířové bylo zaměřeno na možností čerpání finančních prostředků
ze strukturálních fondů EU určených k potírání bezpečnostních rizik. Evropská unie vyčlenila na tyto účely v období 2007-2013 pro Českou republiku 752,7 miliard Kč. Tyto prostředky jsou rozděleny do 25 operačních programů, z nichž dva (OP adaptabilita a OP konkurence schopnost) jsou určeny pro hlavní město.
Praha má z důvodu vysokého standardu oproti zbytku republiky nárok na menší pomoc. O udělení grantu v Praze rozhoduje magistrát, v ostatních oblastech ministerstvo průmyslu a obchodu. Tato pomoc je v určena i pro modernizaci a snížení bezpečnostních rizik ve veřejné správě.
Vystoupení Stanislava Kvaše z Generali
Stanislav Kvaš představil posluchačům hlavní rizika podvodů, se kterými se pojišťovna potýká:
- Podvody klientů
- Podvody agentů
- Živelné katastrofy
- Provizní podvody
- Podvody policistů či lékařů
- Dále Kvaš popsal způsob řízení rizik pojišťovnou Generali:
- Vytvoření mapy rizik
- Stanovení konkrétních rizik až do úrovně jednotlivých činností
- Váha rizik
- Opatření ke snížení rizik
- Vnitřní audit
2. vystoupení Petra Kopeckého z firmy CIS
Při své druhé prezentaci hovořil Kopecký o základní mezinárodní certifikační normě ISO 9001, na kterou se dále „nabalují“ ostatní. Ve zbylém čase mluvil Kopecký o působení firmy Quality austria v 50 zemích světa, což vyžaduje rozdílné přístupy k bezpečnostnímu managmentu a certifikacím.
Kulatý stůl
V diskuzi u kulatého stolu odpovídalo na otázky z pléna šest účastníku: Karol Kašinský z Úřadu průmyslového vlastnictví, Jiří Šisler z Quality austria, Stanislav Nosál z CIS, Jiří Novotný z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, Jan Heisler z Relsie a Marek Houda z Czech trade.
Karol Kašinský odpovídal na otázku zabezpečení dat v elektronické podobě v archívu ÚPV. Záznamy jsou paralelně uchovávány v několika databázích, a navíc jsou uložena na pevných discích v bankách. Dále Kašinský uvedl zásadu, podle níž důvody zavedení všech bezpečnostních opatření zaměstnancům vysvětlují, protože když pochopí jejich smysl, jsou ochotni je respektovat.
Jan Heisler odpovídal na otázku, proč nechat svou firmu certifikovat a kolik to stojí. Heisler uvedl tři, podle něj, hlavní pozitiva certifikací :
- Nezávislá kontrola systému
- V případě nehody lze certifikátem doložit snahu jí předejít
- Marketingová výhoda
Cena se podle Heislera nedá jednoznačně určit, je závislá na instituci a odvíjí se od její konkrétní činnosti.
Ředitel Relsie Jan Heisler také vysvětlil, proč je třeba vytvářet ve státní správě jednotný systém managmentu rizik S postupující evropskou integrací roste i potřeba sjednocenosti, navíc to vyžadují i některé nově vzniklé legislativní normy.
Na otázku, jak se řeší problém certifikace v případě spolupráce s třetí firmou, například pokud jde o outsourcing, odpověděl Stanislav Nosál z CIS, že v ideálním případě má spolupracující firma rovněž certifikát, v opačném případě se to řeší tzv. auditem druhou stranou.
Odpovědět na příspěvek