Praha.eu: Plnokrevný portál s velkými ambicemi
Nový informační portál hlavního města Prahy se rozjel 10. října. Na adrese www.praha.eu si přijde na své pražský občan, turista i podnikatel. Ze zamýšlených služeb e-governmentu, které jsou srdcem portálu, zatím funguje jen část. I tak je ale současná tvář portálu dobrým příslibem do budoucna a rozhodně stojí za bližší prozkoumání.
„Nejdůležitějším přínosem nového portálu je pohodlná a rychlá komunikace občanů s úředníky magistrátu, která probíhá prostřednictvím interaktivních elektronických formulářů. Elektronické formuláře je možné po vyplnění odeslat prostřednictvím portálu přímo do spisové služby nebo je vytisknout a doručit na úřad osobně. Při elektronickém podání se používá elektronický podpis,“ řekl k projektu primátor hlavního města Prahy Pavel Bém.
Elektronické formuláře a 602XML Filler
Nakládání s elektronickými formuláři se skutečně zdá být tak prosté, jak naznačil Pavel Bém. Velkou překážkou snad není snad ani to, že s formátem .fo nebo .zfo si poradí jen specializovaný nástroj 602XML Filler. U každého formuláře narazíte na odkaz na podrobný a vskutku užitečný návod k práci s formuláři, jehož součástí je adresa, kde lze tohoto pomocníka zdarma stáhnout.
Pokud tedy překonáte počáteční nedůvěru k tomuto programu, můžete zakrátko vyplňovat, elektronicky podepisovat a odesílat nejrůznější formuláře. Ti, kdo elektronickým podpisem nedisponují, se mohou vydat cestou e-governmentu na půl cesty – formulář vyplnit, vytisknout, ručně podepsat a na magistrát donést či poslat poštou. V zápatí každého elektronického formuláře lze vyplnit e-mailovou adresu a číslo mobilního telefonu. O průběhu vyřizování žádostí pak bude uživatel informován prostřednictvím e-mailů nebo SMS zpráv v režii radnice.
Zatím trochu neotesané služby e-governmentu
Nový portál se podle hlasování na stránkách portálu líbí asi stovce hlasujících, počet těch, jejichž sympatie si portál nezískal, je zhruba poloviční. A skutečně, první dojmy návštěvníka portálu Praha.eu budou zřejmě oscilovat mezi nadšením nad hodnotným obsahem portálu a rozčarováním z často ne zcela pochopitelné struktury stránek a navigace. Na druhou stranu, rozený objevitel si nemůže přát nic lepšího – příležitostí k průzkumným výpravám do hlubin portálu je více než dost.
Občan v centru pozornosti
Nevyřčená otázka v pozadí „občanské“ části portálu zní: „Kdo to vlastně je, ten občan?“ Občankou Prahy se ani v nejmenším necítím, když jsem ale zjistila, že se k žádnému elektronickému formuláři jako nezaregistrovaná nepřiblížím ani na dohled, s provinilým pocitem jsem se do registrace pustila, připravena v případě nutnosti fingovat své bydliště. Nic takového ale registrační formulář nepožaduje. Mohou tak vyplňovat a odevzdávat pražskému magistrátu nejrůznější formuláře. Zdá se, že každý je občanem Prahy natolik, nakolik se jím cítí.
Občan tedy může po registraci elektronicky požádat o takové věci, jako je výměna bytu za větší, vystavení lustračního osvědčení, zařazení do evidence žadatelů vhodných stát se pěstouny, můžete také třeba vyplnit dotazník pro přísedící u městského soudu, přihlásit se do knihovny či podle čísla dokladu zjistit, zda je v evidenci ztracených a ukradených dokladů. Jen to všechno najít.
Trochu bloudění mezi užitečnými službami
Není třeba jasné, proč se občan prokliká k těm samým formulářům týkající se náhradní rodinné péče ze dvou míst (hlavní menu – Úřad – Rodina resp. hlavní menu – Sociální oblast – Náhradní rodinná péče). Stejně tak si bude občan marně lámat hlavu, proč má Bydlení svou vlastní položku v hlavním menu, zatímco agendy nazvané Zaměstnání nebo Rodina, mezi kterými by Bydlení jistě nikterak nevyčnívalo, spadají pod položku v menu nazvanou poněkud nic neříkajícně Úřad.
Vůbec povedená je sekce Služby. Na nic netušícího zvědavce vyskočí stránka nadepsaná palcovým titulkem Plyn. Musím se přiznat, že plyn je skutečně to poslední, co bych ve Službách čekala. Dlužno podotknout, že jakkoli je agenda související s odběrem plynu v domácnostech nečekaně umístěná, je velmi propracovaná, takže snad vše potřebné je již nyní možné zařídit elektronickou cestou. Podobně je tomu u „plynové agendy podnikatele“. Ale nepředbíhejme.
Prekérní situace
Bližší vysvětlení by si zasloužila i sekce Životní situace. Bez jakéhokoli slova na úvod zde na občana „vybafne“ několikastránkový seznam životních situací uspořádaných podle pořadového čísla. Přidělování těchto čísel muselo zřejmě probíhat na základě božího vnuknutí, jinak si totiž nelze vysvětlit, proč seznam životních situací začíná situací nazvanou „MHMP001. Výpisy z evidenční karty řidičů“ a první stranu uzavírá „MHMP005. Registrace cizokrajných zvířat“. Bez možnosti vyhledávání podle klíčových slov jsou tyto životní situace pro občana možná i komplikovanější, než jeho skutečné životní osudy.
Užitečné i neužitečné drobnosti
Na portálu najdete aktuální informace o počasí nebo záběry z kamer umístěných na nejfrekventovanějších pražských komunikacích. Zajímavý může být Tiskový servis obsahující vedle tiskových zpráv magistrátu i všeobecné zpravodajství ČTK. Portál v krátké době nabídne i doplňkové služby, jako je stahování a rozesílání elektronických pohlednic a šetřičů obrazovek s motivem Prahy nebo vyhledávání spojení MHD.
Podnikatel
Portál by měl být pro současné i potenciální pražské podnikatele bránou do světa úředníků. O e-governmentu je však v tomto případě předčasné mluvit – podnikatelská část portálu se zatím omezuje na poskytování informací. Záležitostí, které se dají přes portál vyřídit přímo, zatím není mnoho. Jsou to například elektronické žádosti o poskytnutí reklamních ploch k propagaci nekomerčních aktivit (zařazení mezi podnikatelskou agendu je tedy mírně nepřesné), nebo některé formuláře vztahující se k územnímu plánování.
Sekce Daně a poplatky má sice slibný název, ale o žádné velké usnadnění plateb magistrátu nejde. Najdete zde jen několik formulářů potřebných k platbě místních rekreačních či ubytovacích poplatků. Město má ale velké plány. Ty předpokládají vytvoření univerzální platební brány pro úhradu poplatků, daní či pokut. Architektura portálu je podle magistrátu již nyní připravena k využití Karet Pražanů, které budou sloužit k ověřování totožnosti uživatelů.
Jako podnikatel bych zřejmě na portálu Praha s doménou .eu postrádala jakýsi evropský „přesah“, ztělesněný třeba informacemi o evropské iniciativě k podpoře podnikání.
Turista
Ani turista neodejde ze portálu města Prahy s prázdnou – nutno ovšem podotknout, že se předpokládá turista spíše domorodý. Portál s evropskou doménou totiž zatím jinak než česky neumí. Zdroj zajímavostí o pražských památkách, historii a kultuře, stejně jako přehled aktuálních kurzů zůstane tedy cizozemcům zatím skryt.
Interaktivní zajímavostí jsou virtuální procházky Prahou. Město se jimi chlubí hned na úvodní stránce portálu, ve specializované sekci Turista byste je však zřejmě hledali dlouho a spíše marně. Odkaz je ukryt na chvostu odkazů pod textem v poslední položce menu nazvané Památky. Přesto, že virtuálně se můžete podívat jen do několika turisticky nejzajímavějších lokalit Prahy a o procházce také nemůže být řeč (spíše jde o panoramatické foto, kterým můžete pootáčet), jedná se bezesporu o zajímavý počin.
Moje Praha: Přihlaste se a portál je váš…
Moje Praha je příležitost, jak si vytvořit portál dle vlastních potřeb. Stačí se zaregistrovat a navolit si, které informační kanály a aplikace se mají na webu zobrazovat. Při každé další návštěvě portálu pak uvidíte stejnou personalizovanou stránku. Na stránce Moje Praha na vás může kupříkladu čekat pohled kamery na křižovatku za rohem od vašeho obydlí, průtok vody ve Vltavě, předpověď počasí a kurzovní lístek. Bohužel zatím není možné nastavit si takto zcela libovolně kteroukoli z funkcionalit portálu – osobně bych uvítala třeba přehled zpráv ČTK.
Vyroste do krásy?
Ne vše zatím funguje, jak má. Třeba Očekávané události jsou již dva týdny prošlé, fotogalerie k tiskovým zprávám ukazují fotky z úplně jiných akcí. Portál Praha.eu by se měl také co nejdříve zbavit několika drobných neduhů, které vyjdou na světlo světa ve Firefoxu – ať už jde o „poničenou“ grafiku záložek občan, podnikatel, turista, či o nesprávné zobrazení některých mezer mezi objekty.
Původně jsem chtěla portálu vytknout i chybně zobrazované české znaky při nastavování uživatelského prostředí „Moje Praha“, ale než jsem to stihla udělat, zmíněné stránky se „uzdravily“. Je vidět, že na portálu se průběžně pracuje.
Podle Terezy Dvořáčkové z pražského magistrátu trval vývoj nového portálu přibližně čtyři měsíce, byla při něm použita portálová technologie na platformě Java. Praha.eu se bude dále vyvíjet, kromě zvyšování počtu elektronických formulářů je v plánu i rozšíření o možnost komunikace s úřady jednotlivých městských částí Prahy.
Odpovědět na příspěvek