17. květen Světovým dnem informační společnosti
Svátek má upozornit na význam informačních a komunikačních technologií nejenom pro hospodářský růst, ale i pro kvalitu života ve společnosti, a připomenout závazek všech členských států OSN pokusit se překonat rozdíly v přístupu k informacím a k moderním informačním technologiím mezi bohatým severem a chudým jihem. Zatímco počet uživatelů internetu na světě prudce stoupá, na africkém kontinentě má k internetu přístup stále méně než 3 % obyvatel.
Rozhodnutí připomínat význam informačních technologií Světovým dnem informační společnosti padlo vloni na summitu OSN v Tunisu. „Bylo to poprvé, co o problematice přístupu k informačním technologiím jednaly všechny státy světa na tak vysoké úrovni,“ komentuje význam světového summitu ministryně informatiky Dana Bérová a dodává: „Pro země s autoritativními vládami totiž informační a komunikační technologie představují jisté ohrožení jejich systému. To, že debata začala a že se všechny státy přihlásily k tomu, že jsou informační technologie důležité pro budoucnost, považuji za největší úspěch.“
Jako jedna z mála zemí se Česká republika může pochlubit konkrétním příspěvkem k závazkům světového summitu. Z peněz určených na rozvojovou pomoc Ministerstvo informatiky zorganizovalo už tři turnusy školení práce s počítačem a internetem a vybavení počítačových učeben pro téměř 150 studentek a profesorů ze dvou středních dívčích škol z předměstí keňského Nairobi. „Na počátku byl jeden milion korun, který Česká republika poslala do společného fondu OSN. Nám se pak povedlo peníze svázat s konkrétním projektem. Ten měl takový úspěch, že třetí dvoutýdenní kurz už zaplatila nizozemská vláda. Máme teď know-how i zkušené lektory a jednáme s dalšími partnery, kteří by mohli pokračování kurzů i v jiné rozvojové zemi financovat,“ uvádí ministryně informatiky Dana Bérová.
V dopise, který Ministerstvu informatiky zaslala střední dívčí škola, ve které se první dvě školení uskutečnila, její principálka, paní Ngugi, píše: „Nebudete tomu věřit, ale to, že nyní máme ve škole počítačovou učebnu, a že jsme tedy schopni našim studentkám poskytnout vzdělání v této oblasti, ohromným způsobem zvýšilo prestiž naší školy. A rovněž pro učitele je zajímavější učit na škole, kde mohou používat výpočetní techniku.“
V roce 2005 bylo podle údajů Mezinárodní telekomunikační unie na africkém kontinentě celkem 23,5 milionu uživatelů internetu na 858 milionu obyvatel (2,7 %). Na celkovém počtu uživatelů internetu (v roce 2005 1 miliarda) se uživatelé z afrických zemí podílejí přibližně dvěma procenty.
Odpovědět na příspěvek