Základní registry: Vnitro vyhlásilo tendr
Ministerstvo vnitra vypsalo začátkem září tři veřejné zakázky na informační systémy základních registrů. Za celkem 1,27 miliardy korun stát pořídí krom samotného systému základních registrů i registr práv a povinností a registr obyvatel.
První zakázka se týká zavádění informačního systému základních registrů, a její předpokládaná hodnota je 450 milionů korun. Vítěz má systém nejen vytvořit, ale také naplnit relevantními daty, provést pilotní provoz, ověřit data a poté spustit ostrý provoz. Druhá zakázka se týká vytvoření, naplnění a spuštění registru práv a povinností. Předpokládaná cena je téměř 443,7 milionu korun. Třetí soutěž pak ministerstvo vnitra vypsalo na registr obyvatel v odhadované ceně téměř 378,2 milionu.
S vybranými firmami, případně jedinou společností, chce ministerstvo podepsat smlouvu s platností už od letošního listopadu do konce června 2011, kdy má začít ostrý provoz. Čtyři tzv. základní registry se mají začít plnit daty a spustit v pilotním provozu v červenci 2010, příslušný zákon už vyšel ve Sbírce zákonů. Díky tomu už nebudou občané muset sdělovat různým úřadům stejné informace, neboť úředníci si je budou schopni z informačního systému zjistit sami. Občané si také konečně budou moci bezplatně a snad bezproblémově najít aktuální znění zákonů, jejichž dodržování po nich stát vyžaduje.
Novinka zároveň nahradí některé zbytečně duplicitní a roztříštěné dosavadní databáze různých úřadů. Například registr obyvatel sjednotí údaje z dosavadních evidencí obyvatel, občanských průkazů a cestovních dokladů a z informačního systému cizinců. Kromě zmíněné dvojice registrů (registr obyvatel a registr práv a povinností) vznikne také registr osob (firem a úřadů) a registr územní identifikace (adres a nemovitostí) – ty ovšem nespadají do gesce ministerstva vnitra.
Data v registrech budou chráněna proti zneužití jak technickými, tak i provozními opatřeními. Příslušný úředník bude moci zjišťovat údaje pouze v rámci svého oprávnění, každá manipulace s daty se navíc bude přesně zaznamenávat. Minimálně jednou ročně pak občané obdrží výpis, podle nějž budou moci zkontrolovat správnost údajů v registrech a také to, jaké úřady se o jejich údaje zajímaly.
Zdroj: Aktuálně.cz
Odpovědět na příspěvek