Základní registry ve výboru PSP a na Legislativní radě vlády
Ve středu 12. listopadu se výbor pro veřejnou správu Poslanecké sněmovny na svém neveřejném výjezdním zasedání zabýval obecným zákonem o základních registrech.
Závěrem jeho jednání bylo přijetí pozměňovacího návrhu o který se dlouhodobě zasazoval eStat.cz.
Vedle tohoto pozměňovacího návrhu výbor bohužel nenavrhnul změny, které by umožnily kontrolované využití některých funkcionalit základních registrů i soukromým sektorem tak, aby evropská směrnice o opakovaném použití informací veřejného sektoru nebyla Ministerstvem vnitra naplněna jen proklamativně, ale také fakticky.
Výbor ani nenavrhnul vytvoření agendových identifikátorů pro soukromý sektor což po spuštění systému základních registrů způsobí řadu problémů při identifikaci a prokazování právních titulů v některých soukromoprávních vztazích.
Využití některých dat ze základních registrů se sice předkladatelé (MV, ČSÚ a ČÚZK) pokusili alespoň částečně upravit v dílčích zákonech upravujících vedení jednotlivých registrů, které 20. listopadu projednala Legislativní rada vlády.
Tato úprava je však nedostatečná. A to zejména pro svou nekonzistentnost, kdy každý z projednaných čtyř zákonů přistupuje k využívání dat odlišně a dále pak také pro velmi krkolomnou až téměř nerealizovatelnou proveditelnost při využití dat z registru obyvatel.
Navíc tyto dílčí zákony stejně jako obecný zákon o registrech neupravují identifikaci subjektů pro soukromoprávní vztahy což jak bylo uvedeno výše způsobí v praktickém provozu řadu problémů s identifikací, ba i dokonce může vést ke zneužívání identit.
Přestože jednotlivé prováděcí zákony projednané Legislativní radou vlády mají v zásadě povahu technických norem, tak stojí za pozastavení návrh zákona o registru práv a povinností.
Jestliže v původních konceptech tohoto základního registru byl jeho základ stavěn na elektronické Sbírce zákonů, tak jeho finální podoba nemá s původními záměry pra nic společného. Registr práv a povinností se smrsknul na pouhý manuálně editovaný adresář orgánů veřejných mocí s vymezenými kompetencemi.
Je na místě uvést, že podobný systém na úrovni samospráv zde již existuje – ePUSA a je otázkou, zda obdobný systém s těmito parametry má mít opravdu povahu základního registru a zda nebude spíše jen referenčním rozhraním k základním registrům.
Na souboru zákonů vztahujícím se k základním registrům je viditelná určitá neprovázanost a nedomyšlenost některých institutů. Již nyní se ukazuje jak neoptimální bylo postupné předkládaní jednotlivých zákonů na místo toho, aby byly předloženy všechny najednou v balíčku.
Navíc k nim neproběhla tolik potřebná široká odborná diskuse. Na jednu stranu je docela pochopitelné, že celý spěch a občasné nestandardní kroky při projednávání návrhů vztahujících se k registrům jsou vedeny honbou Ministerstva vnitra za evropskými penězi tak, aby je získali ještě v tomto volebním období. Na stranu druhou se tento spěch může vrátit jako bumerang a pak se naplní staré české přísloví „práce kvapná, málo platná“.
Zdroj: www.eStat.cz
Odpovědět na příspěvek