Veřejně přístupná databáze podnětů: www.podnety.cz
Velmi zajímavý projekt veřejně přístupné databáze podnětů najdete na adrese www.podnety.cz.
Dotazovali jsme se proto webmastera p. Romana Šimánka.
- 1) K čemu je server určen?
Server je určen ke komunikaci obyvatel ČR se státní správou (komunikací rozumějme podání podnětu k nápravě stavu) ale i naopak, a to ke komunikaci úřadu s autorem podnětu (vyjádření úrovně řešení podnětu). Je ale také určen k tomu, aby se úředník např. z Prahy mohl poučit z řešení podnětu z Ostravy a nevymýšlel již vymyšlené.
2) Kdo jej zajišťuje a financuje?
Server zajišťuje občanské sdružení PODNĚTY.CZ, financován je členy výboru sdružení, sponzorské dary jsou, zatím nedotčeny, na transparentním účtu u eBanky.
- 3) Nabízeli jste spolupráci MV ČR a MI ČR?
Krom uvedených byl projekt nabízen řadě instuticí, politickým stranám, městů a obcím. Nutno však říci, že projekt byl ve své první fázi především nabízen k realizaci. A třeba právě MI, konkrétně p.Ing.Bérová Dana jako Náměstkyně ministra v roce 2003 projekt odmítla.
4) Nabízeli jste spolupráci serveru pro otevřenost veřejné správy www.otevrete.cz?
Osobně o existenci serveru slyším poprvé.
5) Jak Váš server funguje?
Kdokoliv může poslat formulářem či emailem podnět k nápravě stavu. Pověřený člen výboru sdružení jej přečte a v případě, že neobsahuje vulgarismy nebo jeho text není na první pohled vymyšlený (zcestný), tzn. je konstruktivní a z formálního hlediska správný, je zařazen do databáze pod č.j. s jakým jej autor odeslal. Podnět je k nalezení v jednom ze 3 druhů vyhledávače a každý (i autor sám) může sledovat jeho vývoj. Každý také může na podnět upozornit konkrétní instituci.
6) Proč nemám využít internetové stránky úřadu, ale server www.podnety.cz?
Důvodů je několik. Jsou stovky případů, kdy podnět občana ČR byl smeten tzv. pod stůl. My nabízíme jeho zveřejnění v souhrnné databázi, kde jej nalezne jak řešitel, tak i "kolemjdoucí". Dalším důvodem je především rychlost podání. V případě, že by starostové měst nebyli přesvědčeni, že jim Národní databáze podnětů přidělává práci (ukazuje co konkrétně udělat, aby se stav zlepšil), jsem přesvědčen, že by ulehčili práci i občanům i sobě samým.
7) Má veřejná správa povinnost odpovídat?
Ne, zatím nemá. Během několika málo dní ale začneme komunikovat s e-podatelnami s pomocí elektronického podpisu. Ač povinnost zatím veřejná správa nemá, musím říci, že ač vrcholní představitelé měst většinou mlčí, „úředníci“ projekt využivají.
8) Jak se řeší hanlivé, urážlivé, atp. podněty?
Zobrazíme číslo podnětu a u něj místo původního textu upozornění, že text nebyl konstruktivní a v případě zájmu autora, čekáme jeho doplnění.
9) Proč umožňujete i anonymní podáni?
Lidé mají strach vyjádřit svůj názor, ostatně podívejme se do diskuzí pod denním tiskem na internetu… Jsme přesvědčeni, že pokud je podnět konstruktivní, anonymita mu nevadí. I když současná legislativa hovoří jinak.
10) Co byste si přáli do budoucna?
Co bychom si přáli? Více podnětů, větší informovanost o projektu (která přichází obvykle až se sponzory, neboť reklama je drahá) a užší spolupráci s městy a obcemi.
Děkuji za rozhovor a přeji do budoucna mnoho úspěchů.
Za Redakci ISVS.CZ se dotazoval Jaromír Soldát
Odkaz:
- Veřejně přístupná databáze podnětů www.podnety.cz.
Odpovědět na příspěvek