Státní registr budov neběží
Cílem centrálního registru budov je udělat pořádek v kancelářských prostorách, které vlastní nebo si pronajímá stát. Celkem v něm má být zaneseno téměř pět tisíc staveb.
Registr bude shromažďovat například údaje o celkové ploše kanceláří, počtu úředníků v nich nebo spotřebě energií v daném objektu. Půjde z něj také zjistit, kolik stát utratí za správu budov nebo jejich pronájem.
K plnohodnotnému využití systému však zatím chybí legislativa
Vláda Petra Nečase sice zákon poslala do sněmovny letos v březnu, jenže poslanci ho do srpnového rozpuštění dolní komory schválit nestihli a novela tak spadla pod stůl.
Výsledkem je, že ze zhruba 5 tisíc budov, které má dle odhadů státní správa ve vlastnictví, jsou do registru zaneseny kompletní informace jen o 1 366, informoval úřad pro zastupování státu.
„Plnohodnotné využití registru tedy zatím není možné. Očekávané efekty zatím nebude možné naplnit. Kdyby byl Centrální registr administrativních budov plnohodnotně nasazen, tak by mohl přinést úspory až 800 milionů korun ročně,“ připomněl vedoucí katedry informačních technologií VŠE Jiří Voříšek, spoluautor studie NERVu, která zavedení registru budov státu doporučila.
Kdy se podaří přijmout potřebnou legislativu, která by umožnila plné využití databáze, není jasné. Sněmovna, která vzešla z předčasných voleb, totiž nemůže převzít normu, která zůstala na stole jejím předchůdcům.
Bude tedy záležet na nové vládě, zda bude registr považovat za důležitý a umožní jeho fungování. Pokud ne, může se stát, že daňoví poplatníci zaplatí stovky milionů za software zbytečně.
Zdroj: Česká televize
Odpovědět na příspěvek