22. Úno. 2013
Jak a jakými prostředky se daří úředníkům zvyšovat kvalitu jejich práce? Jaké nástroje mají úřady k tomu, aby občanům mohly nabízet co nejvýkonnější veřejnou správu? Také o těchto otázkách debatovali odborníci státní správy, samosprávy i soukromé sféry na právě skončené 9. národní konferenci kvality v Brně.
Zásadními tématy konference byly financování veřejné správy, připravovaný zákon o úřednících či eGovernment. Ředitelka odboru veřejné správy a eGovernmentu Ministerstva vnitra Jarmila Marta Šmardová mj. připomněla, že bez výrazného zefektivnění a změny fungování úřadů nebude stát schopný chod veřejné správy už v roce 2016 ufinancovat.
Financování veřejné správy
V červenci 2012 dostaly stát i veřejná správa nástroj, který významně pomáhá úřední činnost modernizovat. Díky vytvoření databáze základních registrů totiž poprvé v naší historii funguje systém, který umožňuje podrobně zmapovat co, jak a s jakými náklady jednotlivé úřady dělají.
„Rozhodli jsme se toho využít a procesní modelování agend je v tuto chvíli jednou z priorit Ministerstva vnitra,“ uvedla Šmardová s tím, že prozatímní zkušební pilot na dvou agendách v Černošicích a Teplicích dokázal, že díky efektivnímu způsobu práce může stát ušetřit na každé agendě až 40 milionů korun. Celkově je přitom cca 400 agend.
Zákon o úřednících jako nástroj kvality
Kdo je a kdo není úředník, jaká má práva a povinnosti a jasné rozdělení, co je ještě úřednická a co už politická funkce. I to jsou podle Šmardové otázky, jejichž zodpovězení je pro zvýšení transparentnosti a kvality veřejné správy důležité a které bude obsahovat připravovaný zákon o úředních. Norma z pera Ministerstva vnitra, kterou by měla ještě do konce února projednat vláda, bude mít podle Jarmily Šmardové pozitivní dopady na kvalitu práce úředníků.
„Přijetí zákona bude znamenat například personální stabilizaci nebo odstranění zbytečných výdajů. Pro zkvalitnění práce bude důležitá také povinnost každého úředníka složit do určité doby úřednickou zkoušku. To všechno bude mít pro úřady i běžné občany pozitivní dopady,“ doplnila Šmardová.
Elektronizace jako nástroj modernizace a zlepšování dostupnosti veřejné správy
eGovernment byl na konferenci představen jako komplexní nástroj nabízející nové prostředky, které veřejné správě umožňují zvyšovat kvalitu života občanů. To bylo názorně představeno např. spojením základních registrů a kontaktních míst Czech POINT, kde už dnes může kdokoliv získat např. formulář s informacemi, který úředník a proč si o něm zjišťoval informace, nebo zadat příkaz, aby stát informoval jeho banku či dodavatele plynu o tom, že se např. oženil či přestěhoval.
Vnitro ocenilo kvalitní práci úřadů
Součástí konference bylo také tradiční předání cen Ministerstva vnitra za kvalitu a inovaci ve veřejné správě za rok 2012. Ministerstvo vnitra na konferenci kvality jako každý rok ocenilo úřady, které aktivně hledají a nacházejí cesty k neustálému zvyšování kvality své práce. Letošní novinkou bylo vyhlášení kategorie Personalista veřejné správy. Vítězkou se stala Eva Tomášková z Magistrátu města Děčín.
Konferenci pod záštitou ministra vnitra Jana Kubiceho pořádalo Ministerstvo vnitra ve spolupráci s Národní radou kvality, Jihomoravským krajem a statutárním městem Brno. Tiskovou zprávu z předávání cen i seznam oceněných najdete na
zde, podrobné informace o konferenci včetně prezentací přednášejících jsou dostupné na
www.kvalitavs.cz.
Jubilejní 10. ročník Národní konference kvality uspořádá v roce 2014 Hradec Králové.
v kategoriích: Články, Různé
Odpovědět na příspěvek