V registru kancelářských budov jsou neúplné a chybné údaje
Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na to, jak šestice ministerstev využívala administrativní budovy v Praze, jestli a za kolik si najímala kanceláře a kolik naopak vydělávala na pronájmu svých objektů.
Kontrola se týkala let 2011 až 2013 a kontrolovány byly resorty financí, obrany, vnitra, práce a sociálních věcí, dále pak Ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo školství.
Kontroloři taky prověřili, kolik stál a jak funguje Centrální registr administrativních budov (CRAB), který spravuje a provozuje Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM).
V roce 2013 měla kontrolovaná ministerstva na území Prahy 161 tisíc m2 kancelářských ploch. Z toho 150 tisíc m2 využívala sama, téměř 10 tisíc m2 pronajímala nebo bezúplatně přenechávala jiným subjektům a přes 31 tisíc m2 kanceláří si naopak najímala od někoho jiného.
Ceny nájmů, které resorty platily, se přitom výrazně lišily. Zatímco Ministerstvo financí platilo za prostory v ulici Politických vězňů na pražském Novém Městě 1,7 tisíce Kč/m2/rok, ministerstvo školství si najímalo kanceláře v Karlíně za 6,6 tisíce Kč/m2/rok. Jen v roce 2013 za nájem 5,5 tisíce m2 v této budově zaplatilo 38,5 milionu korun. Tentýž resort naopak pronajímal lukrativní prostory v Karmelitské ulici na Malé Straně za ceny od 276 Kč/m2/rok.
Kontroloři se soustředili i na vznik a fungování CRAB, ve kterém by pro potřeby státních institucí i veřejnosti měly být evidovány volné i využité administrativní budovy státu. Registr by měl poskytovat přehled výdajů na jejich provoz a údržbu, údaje o tom, nakolik jsou využité, a podklady pro rozhodování o tom, které budovy je možné pronajmout a které je možné jako dlouhodobě nepotřebné prodat.
CRAB přitom zatím neplní svůj účel. Přestože vláda svým usnesením zavázala ministerstva i ostatní ústřední orgány státní správy, aby údaje o svých kancelářských budovách vyplnily do CRAB do 1. 7. 2013, ke konci roku 2013 bylo v registru jen 1 918 budov.
Ministerstvo financí si uvědomuje, že Centrální registr administrativních budov, který by měl poskytovat jednotnou evidenci administrativních budov státu v centrálním systému za účelem optimalizace portfolia nemovitostí státu, v současné době tuto roli neplní.
Za data v registru odpovídají jejich vkladatelé a ÚZSVM je nemůže kontrolovat. Kontroloři narazili na řadu nesrovnalostí – například na budovy, ve kterých byly prokazatelně volné kanceláře, přestože v registru byly tyto objekty vedeny jako plně obsazené.
Podle NKÚ jsou data v registru nespolehlivá a neúplná, a proto CRAB nemůže naplňovat cíl, pro který byl zřízen – tedy úspora peněz a racionálnější nakládání s nemovitým majetkem státu.
Vyjádření Ministerstva financí ČR
Ministr financí Andrej Babiš na tento problém již několikrát upozorňoval. Z toho důvodu také předložil 9. června 2014 vládě materiál, na jehož základě vláda uložila jednotlivým ministrům a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy zabezpečit naplnění registru nejpozději do 30. června 2014.
Ministerstvo financí je jedním z úřadů, které povinnosti při naplňování registru plní již v současnosti. Centrální registr by měl zvýšit transparentnost při nakládání a správě administrativních budov státu a zároveň přinést úspory.
Při ideální optimalizaci využití volných prostor ve státních budovách je totiž možno ušetřit až 190 milionů korun za rok, které nyní stát platí zcela zbytečně (úspora více než 50% na placeném nájemném).
Mnohonásobnou částku by pak bylo možné získat při efektivním hospodaření s budovami státu, při odprodeji nepotřebného majetku a reinvestováním výnosů do snižování energetické náročnosti stávajících budov či nákupem nových budov s velmi nízkou energetickou náročností.
Odpovědět na příspěvek