Provozní řád informačního systému
Povinnost atestovat IS dle standardu pro životní cyklus IS naštěstí "páchá jistou osvětu" a vynucuje si pečlivější přístup k této problematice.
Co by určitě měl takový provozní řád obsahovat? Kdo všechno se jím musí na úřadě řídit a kdo ne? Všichni? Nebo snad uvolnění a neuvolnění funkcionáři nemusejí?
Neměl by být každý uživatel vyškolen a neměl by prokázat způsobilost s užíváním IT a podepsat Provozní řád IS, dříve než mu přidělíte přístup do IS?
Že by to nešlo nařídit? Je lepší dát třeba novému pracovníkovi "cosi" podepsat a rovnou účet a heslo a následně jej časem zvát na školení? Může starosta či radní pracovat s informačním systémem, aniž by absolvoval alespoň základní školení a podepsal, že byl obeznámen s Provozním řádem IS?
No citlivá záležitost, že?
Obecně platí to, že čím větší úřad, tím lepší ošetření práce s IS pomocí vnitřních směrnic. Tedy zpět k věci, co by určitě měl takový provozní řád obsahovat?
1. ÚVODNÍ USTANOVENÍ
Obsahuje vymezení základních pojmů, které se dále v dokumentu vyskytují.
Je nutno definovat, kdo je správcem Informačního systému (v duchu zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy) a zároveň oblasti, za které zodpovídá. Správce zodpovídá za vývoj a provoz Informačního systému, přičemž je důležité dodržení příslušných předpisů a závazných dokumentů. Jedná se například o zákony, standardy či nařízení. Dále správce stanovuje podmínky vývoje a provozu informačního systému a vytváří obecná pravidla pro zpracovávání, využívání a zveřejňování dat a informací. Obvykle se jedná o úřad, organizaci.
Provozovatel zajišťuje jak plánování, nákup, instalaci a údržbu veškerého software a hardware, tak i konzultace, školení a další služby související s podporou uživatelů. Dále zajišťuje poskytování či přebírání datových souborů s externími subjekty. Provozovatel je povinen zajišťovat archivaci dat v potřebné frekvenci , zajišťuje ochranu před viry a neoprávněnými přístupy i plánuje a provádí pravidelnou profylaxi hardware a ověřování funkčnosti software. Obvykle se jedná o organizační jednotku mající IT v kompetenci.
Definuje zásady používání nakládání s informacemi i případné sankce za jejich porušení.
Popisuje jednotlivé oblasti odpovědnosti konkrétních organizačních subjektů podílejících se jakýmkoli způsobem na fungování, financování nebo užívání informačního systému.
Definuje role uživatelů, správců, garantů či servisních pracovníků. Popisuje oblasti, za které přebírají zodpovědnost.
Určuje základní pojmy, jako je používání programového vybavení, licence používaného software, umístění a zapojení PC, terminálů a tiskáren, zásady péče o PC a terminál, či zásady ochrany dat.
Určuje dobu provozu sítí, případně podmínky zprovoznění sítě mimo obvyklé hodiny provozu.
Popisuje služby, které mají uživatelé k dispozici pro používání informačních systémů. Jde například o servisní pracovníky nebo poradenství po telefonu.
Určuje způsob nabídky, přihlašování a realizace školení pro jednotlivé uživatele, kromě všeobecných nabídek se může jednat i o specializované nabídky pro malé spektrum uživatelů.
Určuje způsob archivace dat, rozsah archivace a její termíny.
Vymezuje způsob používání elektronické pošty. Hlavní bodem bývá vymezení použití elektronické pošty pouze pro služební účely.
Definuje povinnosti uživatele i správce z hlediska udržení informačních systému v "čistém" stavu, případně zacházení s antivirovým software.
Vymezuje způsob využívání internetu, může oznamovat způsob monitorování provozu internetu.
Po konzultaci s personálním oddělením by mělo dojít k vyškolení uživatele. A teprve po prokázání způsobilosti (úspěšném složení testů) by mu měl být povolen přístup k prostředkům zaměstnavatele a do prostředí informačních systémů.
Dochází-li k převedení zaměstnance mezi odbory, nebo odděleními, nebo k odchodu zaměstnance, je nutné zajistit převod dat, souborů a přístupů k aplikacím.
Upřesňuje případné zveřejňování informací na internetu a intranetu. Způsob zveřejňování, co zveřejňovat, definuje jednotlivé povinnosti a kompetence při zveřejňování.
Určuje většinou platnost Provozního řádu, jeho novelizaci atp.
Soupis případných příloh k Provoznímu řádu.
Například:
- Výkladový slovník IS
- Předávání dat IS
- Protokol o instalaci klientského počítače
- Protokol operativní evidence
- Evidenční list ISVS
- Protokol pracoviště
- Požadavek na vytvoření přístupu k IS pracovníka
- Požadavek na zrušení přístupu a převod dat
Dá práci to dobře vymyslet i napsat, ale vyplatí se to 🙂
Odpovědět na příspěvek