Přístup do základních registrů
Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, stanovil v § 5 odst. 1 orgánům veřejné moci povinnost využívat při své práci tzv. referenční údaje, které jsou obsaženy v základních registrech.
5.7.2013 odešel pod číslem jednacím MV-78933-1/NS-2013 dopis podepsaný ministrem vnitra, který výše uvedenou povinnost upřesňuje.
Tři způsoby jak na to
Jak plyne z materiálů na webu Ministerstva vnitra, lze si přístup zajistit do základních registrů zajistit trojím způsobem.
1) Přes datové schránky (nejméně využívaný způsob)
2) Přes Czech Point (nejčastější způsob)
3) Přes agendový informační systém evidovaný podle 365/2000 Sb. (nejvhodnější a nejlepší možný způsob)
Výše zmíněný dopis ministra vnitra se v první řadě týká orgánů veřejné moci, které již mají vlastní agendový informační systém evidovaný dle zákona č. 365/2000 Sb. Existující agendové informační systémy by tak měly být k základním registrům připojeny nejlépe do 31.12.2013.
Závazný termín ustanoví očekávaná novelizace § 63 zákona č. 111/2009 Sb., která by měla zároveň vymezit, do kdy od okamžiku jejich registrace bude nutné připojovat nové agendové informační systémy.
Postup při vlastním získávání údajů ze ZR lze v jednoduchosti popsat následujícím způsobem:
- orgán veřejné moci se prostřednictvím svého agendového informačního systému připojí k Informačnímu systému základních registrů;
- následuje proces ověření oprávnění dotazu prostřednictvím Registru práv a povinností, tzn., zda je agendový informační systém zaregistrován, zda má daný úředník na daném úřadě právo dotazovat se na předmětné údaje obsažené v příslušném základním registru;
- jestliže je vše v pořádku, následuje zpracování vlastního dotazu prostřednictvím základních registrů a následuje žádaná odpověď, kterou je možno zasílat také do datových schránek.
Odpovědět na příspěvek