Údaje v ZR – dočasné řešení přístupu
Nepřehlédněte důležité informace o přípravě dočasného řešení přístupu k údajům v ZR v situaci neúplného naplnění Matice rolí a oprávnění. Informace jsou určeny především vývojářům.
Zavedením základních registrů vzniká datová základna pro referenční údaje ve veřejné správě. Platí obecný princip, že k referenčním údajům bude mít přístup pouze úředník, který má patřičné oprávnění. Toto oprávnění se definuje zákonným zmocněním. V praxi celá věc funguje tak, že jsou konkrétní právní úpravou definovány agendy, v rámci nichž jsou definovány činnosti a jednotlivé úřední role pro úředníky. Teprve v rámci kombinace “agenda > agendová činnost > role > oprávnění” bude mít konkrétní úředník přístup k danému rozsahu referenčních údajů. Proto je tak zásadní naplnění Matice rolí a oprávnění a naplnění údajů v rámci Registru práv a povinností.
Celý proces postupuje tak, že nejprve ústřední správní úřad na základě konkrétního zákona ohlásí danou agendu a také definuje orgány veřejné moci, v jejichž působnosti je agenda vykonávána. Jednotlivé orgány veřejné moci jsou správcem RPP po registraci agendy obeslány a oznamují svou působnost v agendě v rámci jejich činností a rolí. Pokud dojde k nějakému rozporu, je vedeno takzvané “rozporové řízení”, v němž ohlašovatel agendy případně rozhodně o změně působností, nebo o změně činností a rolí. V případě změny jsou opět vyzvány patřičné OVM, aby se k působnosti přihlásily.
K procesu registrace agend ve vztahu k zákonu o základních registrech je třeba ještě zmínit fakt, že se jedná a bude vždy jednat o proces kontinuální. Pokud i v budoucnu bude zákonem provedena změna výkonu agendy a působnosti orgánu veřejné moci, musí se to opět promítnout do RPP a jednotlivých oprávnění a to opětovným procesem registrace a ohlášení agendy.
Pro úředníky pro přístup k základním registrům existují 3 technické cesty:
-
Centrální nebo vlastní agendové informační systémy, které jsou využívány veřejné moci.
-
Agendové informační systémy jsou informační systémy a aplikace, které slouží pro elektronickou podporu výkonu dané agendy. Jednotlivé AIS budou se základními registry komunikovat prostřednictvím služeb vnějšího rozhraní informačního systému základních registrů.
-
Přístup k datům prostřednictvím funkcionality systému CzechPOINT. Bude existovat sada formulářů, žádostí a výstupů v rámci protředí CzechPOINT@office.
-
Přístup pomocí formulářů a výstupů s využitím datových schránek OVM
V rámci zjišťování stavu přípravy na spuštění základních registrů je již dnes jasné, že k datu ostrého spuštění základních registrů, tedy k 1. červenci 2012, nebude dokončen proces registrace všech agend a přidělení všech činnostních rolí, a tedy nebude naplněna v plném rozsahu Matice rolí a oprávnění. V souvislosti s výše uvedeným vzhledem k závažnosti možných sporů o nutnost
a povinnost využívat referenční údaje úředníky pro jejich úřední činnost, připravuje Ministerstvo vnitra řešení problému, kdy úředník – z obecné povahy (§5 zákona)- má využívat referenční údaje ze základních registrů, ale k 1. červenci nebude dokončen proces registrace jeho agendy a jeho činnostní role. Nejdéle po dobu 1 roku od nabytí účinnosti zákona (tedy nejdéle do 30. 6. 2013) bude možno využít prostřednictvím systému CzechPOINT@office a prostřednictvím systému datových schránek přístup k referenčním údajům dle obecné agendy k tomu určené.
Jak je uvedeno, týká se tento způsob přístupu k referenčním údajům pouze využívání systému CzechPOINT@office a využívání datových schránek.
Ministerstvo vnitra v nejbližší době zřídí v rámci zákonného zmocnění podle §5, Zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, zvláštní agendu pro výše popsaný přístup úředníků k referenčním údajům v základních registrech a ohlásí ji tak, že působnost vznikne všem orgánům veřejné moci. Další podrobnosti tohoto konkrétního řešení budou specifikovány ze strany MV v následujícím období.
Tím poskytneme ještě zcela výjimečný prostor pro dokončení registrací a ohlášení působnosti u všech současně vykonávaných agend a zároveň tím zamezíme neúnosnému odkládání tohoto procesu a to tím, že tento přístup bude omezen výhradně na 2 zmíněné cesty a časově nejdéle na jeden rok.
Dokument ke stažení:
Příprava dočasného řešení přístupu k udajům v ZR v situaci neúplného naplnění Matice rolí a oprávnění 1. (soubor KB)
Zdroj: www.szrcr.cz
Odpovědět na příspěvek