PS PČR schválila návrh Zákona o základních registrech
Poslanecká sněmovna 13. února ve třetím čtení schválila návrh Zákona o základních registrech. Nyní jsou na tahu senátoři.
Jelikož v Senátu má koalice většinu, zdá se, že nejtěžší zkouškou už návrh Zákona prošel a vzniku Základních registrů – jednoho z pilířů budujícího se eGovernmentu – již nic nebrání.
Ministr vnitra Ivan Langer charakterizoval Základní registry takto: „Prvním krokem v rozvoji eGovernmentu v České republice byly Czech POINTy, druhým krokem budou datové schránky, třetím pak budou základní registry.Hlavní výhodou základních registrů je, že v nich budou uchovávány pouze aktuální údaje a ty budou považovány za správné. To znamená, že občané nebudou muset stále dokola zapisovat své základní informace na různých úřadech. Je to opravdu revoluce v úřadování.“
Vzniknout mají čtyři registry, které budou shromažďovat veškeré potřebné informace o občanech, cizincích žijících na území ČR a nemovitostech. Údaje obsažené v těchto základních registrech se získávají z agendových informačních systémů, z nichž jsou editoři oprávněni zapisovat údaje do základního registru.
V základním registru obyvatel se povedou referenční údaje o občanech České republiky a o cizincích s dlouhodobým nebo trvalým pobytem na území České republiky.
V základním registru osob se povedou referenční údaje o právnických osobách, podnikajících fyzických osobách a orgánech veřejné moci.
Registr územní identifikace, adres a nemovitostí bude shromažďovat údaje o územních prvcích (například území státu, území samosprávného nebo správního kraje, území okresu, území obce, katastrální území, stavební objekt, adresní místo, pozemek v podobě parcely) a údaje o územně evidenčních jednotkách (například části obce, ulice nebo jiná veřejná prostranství). Správcem registru územní identifikace, adres a nemovitostí bude Český úřad zeměměřický a katastrální.
Základní registr práv a povinností upravuje vedení referenčních údajů o agendách orgánů veřejné moci a dále reguluje vedení údajů o některých právech a povinnostech fyzických a právnických osob a vedení oprávnění přístupu k datům vedeným v základních registrech nebo v agendových informačních systémech. Správcem registru práv a povinností bude Ministerstvo vnitra.
Propojení základních registrů bude realizováno prostřednictvím informačního systému základních registrů, jehož správcem bude nově vytvořený úřad Správa základních registrů. Tento úřad bude spadat pod Ministerstvo vnitra a bude odpovědný za údaje v základních registrech a jejich zpřístupnění.
Na schválení Poslaneckou sněmovnou v současné době čekají návrhy prováděcích zákonů k základním registrům, které doplňují již schválený návrh Zákona o základních registrech o technické a další podrobnosti.
Zdroj: www.mvcr.cz
Odpovědět na příspěvek