Ohlášení agend ve smyslu zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech
Ministerstvo vnitra se připravilo na zápis dat do Registru práv a povinností. Ústředním orgánům veřejné moci vzniká povinnost nahlásit všechny svoje agendy. Poté se budou jednotlivé OVM hlásit k působnosti v těchto agendách. 1. 6. 2011 byl zahájen ostrý provoz tohoto ohlašování. Provádí se prostřednictvím internetové aplikace.. Kontaktním mailem pro jakékoli dotazy je egon@mvcr.cz, metodiku je možné stáhnout na eGON centra.
Základní registry jsou platformou pro bezpečné sdílení dat v rámci celé veřejné správy v České republice. Obsahují právně závazné a platné údaje (pokud nejsou zpochybněny). Jednotlivé agendové systémy veřejné správy mají povinnost těmto informacím podřídit také údaje ve svých registrech. Aby tak mohly učinit, budou dostávat informace o změně (notifikaci) a dle vlastních procesů si budou moci tuto informaci o změně referenčního údaje vyzvednout prostřednictvím tzv. služeb základních registrů.
Dobudováním základních registrů občané konečně přestanou fungovat jako přenašeči informací mezi jednotlivými informačními systémy jednotlivých agend. Také se výrazně sníží nároky na finančně a technicky náročné postupy k aktualizaci jednotlivých údajů. Nejdůležitějším systémem pro základní registry bude Registr práv a povinností, který bude sloužit zejména jako bezpečnostní systém zajišťující oprávněnost přístupů k jednotlivým referenčním údajům na základě zákonného zmocnění.
Aby tedy jednotlivé orgány státní správy využívat informace ze základních registrů, musí svou působnost zaregistrovat v každé konkrétní agendě u Ministerstva vnitra. Před touto registrací ale musí nejprve proběhnout samotná registrace jednotlivých agend. U agend, které jsou celé v kompetenci jednoho státního orgánu (např. na úrovni ústředního správního úřadu), zaregistruje úřad jak agendu samotnou, tak také sebe k jejímu výkonu.
Pokud půjde o agendu, kterou vykonává více orgánů veřejné moci (zpravidla jde o ty, které vykonávají v přenesené působnosti obce, jako např. agenda občanských průkazů, živnostenského podnikání apod.), registraci provádí „nadřízený“ orgán veřejné moci, který je zpravidla také správcem informačního systému. Orgány, které agendu vykonávají, se pak musí samy zaregistrovat k jejímu výkonu. Registrace agend probíhá vyplněním elektronického formuláře a jeho zasláním do datové schránky Ministerstva vnitra.
To vyhodnotí, zda tato agenda není již zaregistrována v rámci činnosti jiné agendy, zkontroluje jednotlivé údaje a posoudí, zda jsou podloženy požadavky na role pro přístup k referenčním údajům v základních registrech. Pokud bude vše v pořádku, zanesou se data do Registru práv a povinností. V opačném případu Ministerstvo kontaktuje ohlašovatele a dohodnou se na dalším postupu. Ohlašování probíhá ve třech krocích.
Pokud agenda mění data, ústřední orgány nahlásí svoje agendy nejpozději do 31. 8. 2011, pokud agenda bude číst data ze základních registrů, pak je posledním dnem registrace 31. 10. 2011. Ministerstvo vnitra má povinnost do konce října provést registraci všech agend. Poslední krok se uskuteční v listopadu 2011. Během něj se musí všechny OVM přihlásit k působnosti v agendě.
Zdroj: www.szrcr.cz, www.mvcr.cz
Odpovědět na příspěvek