Novela zák. o ISVS: O krok blíže k e-governmentu
Ministryně informatiky Ing. Dana Bérová uvedla, že na cestě k prosazení e-governmentu do praxe stojí bariéra legislativy, kterou je nutné novelizovat.
Podle Bérové by ministerstvo informatiky jen stěží uspělo s požadavkem na otevření těchto zákonů, začalo tedy se zákony, které má ve své gesci.
Výsledkem je novela zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (ISVS) ve znění zákona č. 517/2002 Sb. Novelu schválili poslanci po ročním projednávání 10. února
Právě zdlouhavé projednávání novely zákona o ISVS způsobilo, že pro veřejnost nejviditelnější změna, tedy možnost získání ověřeného výpisu např. z rejstříku trestů nebo katastru nemovitostí na poště či u notáře, bude v praxi možná až od 1. ledna příštího roku. Ministerstvo přitom bylo připraveno tuto službu spustit už letos v červnu. „Myslím, že projednávání novely ve sněmovně skutečně mohlo být trochu kratší,“ posteskla si ministryně.
Novela bude mít podle Bérové velký dopad na fungování státní správy, úplně totiž mění přístup úřadů k nakládání s daty. Novela přináší jednak rozšíření možností, jak získat ověřený výpis z veřejných rejstříků, jednak nutí úřady vést data v elektronické podobě.
Úřad pak musí jako správce ISVS zpřístupnit informace z rejstříků a databází, kterými doposud disponoval pouze on sám, i dalším úřadům. „Tento druhý aspekt je z mého pohledu snad ještě významnější,“ řekla Bérová a dodala: „Evropská praxe ukazuje, že největší přínosy při zavedení e-governmentu nejsou v tom, že lidé komunikují se státní správou elektronicky, ale právě ve vzájemné komunikaci orgánů státní správy.“
V tom se s Bérovou shodne i prezident Hospodářské komory ČR Ing. Jaromír Drábek: „Nechceme, aby podnikatel přenášel papíry z jednoho úřadu na druhý jako pošťák.“ Lidé tak od příštího roku získají své ověřené výpisy i ve kterékoli z dvou set poboček Hospodářské komory.
Podle Drábka není tato agenda pro Hospodářskou komoru nijak nová; podobné služby již Hospodářská komora poskytuje v mezinárodním obchodě.
Informační systém Hospodářské komory prošel certifikací jako vyhovující k zapojení do ISVS a vše nyní záleží na tom, jaké smlouvy o sdílení databází uzavřou s Hospodářskou komorou jednotliví správci ISVS.
Také Drábek považuje novelu zákona o ISVS za přelomovou záležitost. „Od roku 2007 by třeba živnostenské úřady neměly požadovat od občanů vůbec žádná potvrzení. Tyto změny znamenají jednoznačné odbourání zbytečné byrokratické zátěže,“ říká Drábek a podotýká, že je škoda, že tyto změny přijdou až začátkem příštího roku.
Možnost získat ověřený výpis budou mít občané nově zatím pouze na poště, na obecních úřadech, u notářů a na pobočkách Hospodářské komory ČR. „V první fázi jsme nechtěli širší okruh těchto míst. V úvahu přicházejí i další místa, ale kdyby se proti nim ozvaly kritické hlasy, mohlo to ohrozit celou novelu. Nová místa pro vydávání ověřených výpisů lze přidat kdykoli v budoucnu,“ vysvětluje opatrnost ministerstva Bérová.
České řešení zákona o ISVS hledalo inspiraci ve finských a norských studiích. Podle Bérové tak vznikl zajímavý model, jenž se spíše než k francouzskému systému, kde je přes pokročilé uplatnění e-governmentu stále kladen důraz na důsledné oddělení centrálních registrů, blíží spíše rakouskému modelu založenému na úplném sdílení dat ve veřejné správě.
Tisková zpráva MIČR, 10. března 2006
Výpisy z rejstříků na poštách nebo na Hospodářské komoře: sdílení informací ve veřejné správě
Možnost získat výpis například z katastru nemovitostí na poště, na obecních úřadech, u notářů nebo na pobočkách Hospodářské komory představuje podstatnou změnu ve fungování státní správy, kterou přinesla schválená novela zákona o informačních systémech veřejné správy. Novela zpřístupňuje informace z rejstříků a databází, kterými doposud disponovali pouze jejich správci, i dalším úřadům.
Jde o první viditelné uplatnění principu sdílení informací ve veřejné správě. Nejdříve budou takto k dispozici výpisy, které jsou nejpoužívanější a jejichž obstaráváním tráví především podnikatelé nejvíc času: výpis z katastru nemovitostí, výpis z obchodního rejstříku a výpis z živnostenského rejstříku.
Rozšíření počtu míst oprávněných k vydávání ověřených výpisů přinese i občanům značnou úsporu času i energie. „Naším cílem ale není získávání výpisů občanům a podnikatelům pouze zjednodušit.
Tím hlavním cílem je odstranit samotnou povinnost občanů a podnikatelů informace získané z jednoho úřadu poskytovat prostřednictvím ověřeného výpisu v papírové podobě úřadu jinému.
Podstatná je proto také ta část zákona, která ukládá správcům registrů a databází vydávat výpisy v elektronické podobě, které je pak snadné poslat opět elektronicky na jiný úřad, který jej pro vyřízení své agendy potřebuje. Tento paragraf je přípravou na zavedení skutečně funkčního sdílení dat. První změny lze už v tomto roce očekávat třeba v souvislosti s fungováním rejstříku trestů,“ vysvětluje ministryně informatiky Dana Bérová.
„Přijetím novely zákona o informačních systémech veřejné správy pokračuje společné úsilí Ministerstva informatiky a Hospodářské komory k odstranění zbytečné administrativy a zavedení klientského přístupu státní správy ve vztahu k občanovi.
Formou ověřeného výpisu z informačních systémů veřejné správy bude moci zájemce získat potřebné doklady kromě jiného také na kontaktních místech Hospodářské komory,“ pokračuje prezident Hospodářské komory Jaromír Drábek.
Kontaktní místa při okresních hospodářských komorách, kterých je dnes téměř dvě stě, budou poskytovat ověřené výpisy pouze pokud získají akreditaci. Podmínky pro akreditaci stanoví úřad hospodářské komory ve shodě s připravovanou vyhláškou Ministerstva informatiky, která upraví podmínky poskytování služby ověřených výpisů, a v souladu se zákonem o Hospodářské a Agrární komoře ČR, na jehož základě Hospodářská komora vystavuje veřejné listiny již mnoho let.
Cena za jednu stranu vydaného výpisu nepřesáhne 50,- Kč. Ověřené výpisy začne Komora nabízet 1. ledna 2007, kdy vejde v platnost vyhláška ministerstva.
Změny ve fungování rejstříku trestů a rozšíření okruhu míst, která jsou oprávněná k vydávání ověřených výpisů, jsou dílčími kroky mnohem širší aktivity Ministerstva informatiky v oblasti reformy veřejné správy. Výsledkem této snahy by mělo být umožnit například těm, kteří se rozhodnou podnikat, získat oprávnění k podnikání u jednoho úřadu, a to nejlépe na počkání.
Například k ohlášení živnosti nebude potřeba dokládat výpis z trestního rejstříku nebo výpis z evidence daňových nedoplatků, protože tyto informace si živnostenský úřad na žádost podnikatele sám ověří.
„V praxi se bohužel o sdílení dat zatím nedá hovořit, řada údajů je od občanů i podnikatelů vyžadována opakovaně a s následnou vzájemnou komunikací informačních systémů jsou problémy,“ upozorňuje ministryně informatiky Dana Bérová.
Přestože řada registrů je vedena v elektronické podobě, zákony tuto možnost často přímo nezmiňují, a údaje v elektronické podobě nejsou považovány za právně závazné.
Příliš roztříštěná jsou také místa provádějící registraci, zaevidování nebo zápisy.
Tato místa jsou často bez vzájemné komunikace (někdy i v rámci jednoho informačního systému), mnohdy bez podpory výpočetní techniky.
Za základ řešení, které problémy odstraní, bude sloužit propojení registru územní identifikace, adres a nemovitostí s registrem obyvatel a registrem hospodářským.
Hospodářský registr
V současné době existuje zhruba 120 různých databází, rejstříků a seznamů, jejichž obsahem je výčet ekonomických subjektů podnikatelského i nepodnikatelského charakteru.
Ekonomické subjekty nejsou totiž vedeny pouze v obchodním rejstříku, živnostenském rejstříku, informačním systému ARES či registru ekonomických subjektů Českého statistického úřadu, ale také v evidencích mnohem speciálnějšího zaměření, jako např. evidenci církevních právnických osob, evidenci školských právnických osob ad..
Vědět, kde hledat potřebné informace, je obtížné, některé evidence jsou neveřejné a některé jsou dokonce vedeny pouze v listinné podobě. Sjednocení informací o hospodářských subjektech a vznik jednotného Hospodářského registru jako centrálního zdroje informací pro veřejnou správu i veřejnost povede nejenom ke zpřehlednění situace a snížení množství chybných údajů, ale především k odstranění povinnosti potvrzovat tytéž informace nebo změny několika úřadům najednou.
Dokument, který Ministerstvo informatiky dokončuje, a na jehož základě bude moci být zahájena legislativní, obsahová a technická příprava Hospodářského registru, bude vládě předložen v dubnu tohoto roku.
Rejstřík trestů
V prosinci loňského roku vláda schválila Ministerstvem informatiky připravený „Záměr snížení administrativní zátěže fyzických osob při řízeních nebo činnostech, při nichž je vyžadován výpis z evidence Rejstříku trestů za účelem doložení bezúhonnosti“.
Cílem tohoto projektu je tam, kde je to možné, odstranit povinnost občanů dokládat bezúhonnost výpisem z rejstříku trestů. Ministerstvo informatiky chce umožnit úřadům, aby si informace z rejstříku trestů ověřovaly samy.
Výpis z rejstříku trestů je jeden z nejčastěji požadovaných dokladů. Ročně jich rejstřík trestů vydá téměř milion. Výpis je nejčastěji požadován živnostenskými úřady, ale například také při účasti podnikatelů ve výběrových řízeních nebo při žádosti o oprávnění k provozu taxislužby. Stovky výpisů ročně jsou přitom padělány.
Pokud bude informace, zda občan má nebo nemá v rejstříku trestů záznam, ověřována přímo, riziko padělání se odstraní. K dálkovému ověřování informací z rejstříku trestů bude využito transakční jádro Portálu veřejné správy. Úředník, který bude mít oprávnění k tomu, informace z rejstříku trestů ověřovat, zašle zašifrovaný a elektronicky podepsaný dotaz.
Dotaz se přenese přes transakční jádro Portálu veřejné správy, které bude z kontrolních důvodů registrovat, kdo a kdy se zeptal, nikoli obsah dotazu, který bude zašifrován. Portál dotaz postoupí rejstříku trestů, rejstřík dotaz identifikuje, přečte, ověří oprávnění úředníka a opět přes Portál vyšle zašifrovanou odpověď (má záznam, nemá záznam).
Odpovědět na příspěvek