NKÚ – Náklady tří ministerstev na externí služby vzrostly o 90%
Nejvyšší kontrolní úřad zveřejnil výsledek plánované kontroly tří ministerstev. Tiskovou zprávu zveřejnil na svých stránkách. Na kontrolní zprávu reagovalo zatím jen Ministerstvo pro místní rozvoj.
Ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí se zatím nevyjádřila.
Kontrolní zpráva není jen kritická. Třeba u výdajů na telekomunikace je konstatováno, že ministerstva šetřila.
Hlavní nález NKÚ vychází z nálezu Ústavního soudu, v němž je ve stručnosti řečeno, že by veřejná správa neměla utrácet za služby, na které má kmenové zaměstnance.
Může za to podstav!
Ministerstva zdůvodňují duplicitu různě. Například i momentálním personálním podstavem, který byl vyřešen právě externí službou.
Takové vyjádření si umíme představit u menších úřadů, kterému odejde jediný zaměstnanec, který má danou problematiku na starosti. Ale najímat si externí firmu, aby zpracovala návrh zákona, je rozhodně nad rámec a kritiku od NKÚ považujeme za správnou.
Jde totiž o to, že Ministerstva mají i roli v metodice. Nový zákon, který pak uvádějí v život třeba obecní úřady, metodicky zastřešují. A kdo by měl dokázat lépe poradit než autor zákona. Proto delegovat takovou činnost na externí subjekt je rozhodně krátkozraké.
Nebo byl podstav způsoben snahou šetřit? Propustíme zaměstnance a najmeme firmu? Nebo snad v době rostoucí nezaměstnanosti nešlo volná pracovní místa obsadit?
Kdy jsou externisté na místě?
Nicméně jsou případy, kdy je třeba externí služby využívat:
- výrazně větší veřejná zakázka než obvykle
- zastoupení u zahraničních soudních sporů a arbitráží
Ale těmito důvody se ministerstva nehájí.
Určitě bude zajímavé si počkat na oficiální vyjádření i zbývajících ministerstev a na důsledky, které z toho vyvodí NKÚ, respektive na seznam a realizaci nápravných opatření. Musí již být konečně jasné, zda eGovernment budeme budovat pomocí zaměstnanců nebo pomocí externistů.
Odpovědět na příspěvek