Neziskové organizace a podvojné účetnictví
- Změny ve vedení účetnictví neziskových organizací vyplývají z novely zákona o účetnictví č. 437/2003 Sb., s komentáři uvedenými na webových stránkách Ministerstva financí a týkají se organizací, jimiž jsou: …
- občanská sdružení, jejich organizační jednotky, které mají právní subjektivitu,
- církve a náboženské společnosti nebo církevní instituce, které jsou církevní právnickou osobou,
- obecně prospěšné společnosti,
- zájmová sdružení právnických osob,
- honební společenstva,
- nadační fondy,
- společenství vlastníků (bytových) jednotek.
Výše uvedeným organizacím, jež jsou právnickými osobami (se sídlem v ČR), vznikne povinnost vést (podvojné) účetnictví. Patří mezi ně například folklórní sdružení, zájmové spolky, tj. rybáři, zahrádkáři, včelaři, myslivci, chovatelé apod., dále tělovýchovné jednoty, sportovní kluby nejrůznějšího zaměření či sdružení právnických osob, křesťanské sbory nebo židovské obce, případně další. Musejí tedy opustit jim známé „jednoduché“ účetnictví v peněžním deníku, což může být pro mnoho z nich doslova bolestné.
Dá se říci, že ke zjednodušení podvojného účetnictví lze přistoupit ve dvou směrech. Za prvé, ve zjednodušeném (podvojném) účetnictví není kladen takový důraz na některé formální stránky. Například je možné sloučit jednotlivé účetní knihy do jediného, tzv. „amerického deníku“, což ocení hlavně ti, kteří by se odvážili vést i nadále účetnictví bez pomoci výpočetní techniky — tedy například v sešitě jako doposud.
Druhý směr spočívá v tom, že ve zjednodušeném účetnictví není potřeba používat řadu účetních metod, které sice vedou ke zpřesnění účetnictví, ale jejich výsledek bývá pro účetní jednotku nezajímavý. Sem patří např. tvorba rezerv, opravných položek, přeceňování tržní hodnotou apod., což asi ocení všechny malé organizace, kde žádní odborníci na účetnictví nebývají, a tuto agendu si doposavad neziskovky vedly samy v peněžním deníku. Avšak budou muset ze zákona přejít na (podvojné) účetnictví, přinejmenším v onom zjednodušeném rozsahu.
První přístup však bude o dost těžší, než vést jednoduché účetnictví na papíře. Pro ty, kdo účetnictví příliš neovládají, by bylo opravdu záhodno spíše doporučit nějaký jednoduchý program, který správně uživatele navede, co a jak zaznamenávat.
Pokud mají i v malé organizaci k dispozici počítač (PC) a mohou na něm vést účetní agendu, mají zároveň k dispozici i řadu hotových účetních programů. Zde by však bylo záhodno na jeden problém upozornit. Hotové účetní programy pro podvojné účetnictví, byť jsou jakkoliv dobře zavedené, totiž situaci neziskových organizací a zájmových spolků a sdružení příliš nezjednodušují. Tyto programy sice fungují většinou dobře, jejich ovládání je však také zpravidla stavěné pro zkušené, nebo alespoň zkušenější účetní. Složitost jejich ovládání se dále komplikuje kvůli tomu, že původní funkčnost byla určena organizacím podnikatelského typu. Nejsou proto do nich přirozenou cestou začleněny funkce, které by zjednodušovaly účtování v oblasti dotací a grantů, členských příspěvků, darů, veřejných sbírek apod. Jedná se navíc o funkce, které neziskové organizace typicky vyžadují.
Naštěstí však existuje i další cesta, a tou je vybudovat řešení „odspoda“, jaké vyplývá z analýzy potřeb takovýchto spolků. Nejlepší je totiž napsat jednoduchý program, s jednoduchým ovládáním, avšak s funkčností odpovídající legislativě. Prostě jednoduché řešení pro jednoduchý problém.
Právě touto cestou se vydala společnost OKsystem (www.oksystem.cz, okbaseone@oksystem.cz), která vyvinula program OKbase One pro vedení účetnictví neziskových organizací. OKbase One je cenově dostupný software s minimálními nároky na hardware, jeho ovládání neodradí ani laika který nemá s účetnictvím zkušenosti, navíc nabízí možnost velmi jednoduchého přechodu na „úplné“ podvojné účetnictví.
Richard Voigts, OKsystem, vedoucí marketingu.
Odpovědět na příspěvek