Konference ISSS: Koordinace ISVS v České republice
V pondělním odpoledním bloku s názvem „Koordinace ISVS v ČR“ se v diskusi setkali bývalý ministrem informatiky Ing. Karel Březina, Ing. Vladimír Hořejší z MIČR, Edvard Kožušník z projektu eStat.cz a Ing. Ondřej Felix ze Sdružení pro informační společnost (SPIS). Kožušník a Felix poté dostali prostor k prezentaci. Celý blok zkušeně moderoval Jan Pokorný.
Hořejší v diskusi uvedl, že prvotním legislativním úkolem bude hned po volbách vymezení pravidel pro sdílení dat a centrální registry. Iniciativu eStátu označil za příliš zaměřenou na „front office“.
Inspirativní Rakousko
Felix připomněl setkání s představiteli Rakouska, které se do hlavního programu ISSS nevešlo, nicméně rakouské řešení inspirovalo mnoho účastníků konference. Připomněl, že rakouské zákonodárství je nám velmi blízké díky dlouhému společnému historickému vývoji. Rakušané podle Felixe dokázali v roce 2004 přijmout eGovernment Act, který integruje řešení „front“ i „back office“, zavádí elektronickou identitu a další potřebné změny. U nás se podle Felixe touto problematikou zabýváme podobně dlouhou dobu, nicméně z důvodu nedostatku politické vůle dosud marně.
Hořejší podotkl, že situace v Rakousku byla jiná v tom, že už v roce 1996 měli vytvořeny centrální registry. Kožušník připustil, že to, co projekt eStát veřejně prezentuje, je skutečně především „front office“. Jimi navržené legislativní normy však podle Kožušníka důsledně řeší i otázky „back office“.
Poraďte úředníkovi, kde data hledat
Vstup prvního tazatele do diskuse ji vrátil zpět k zemi. Dotazující připomněl, že praxe ve sdílení dat mezi úřady za teorií výrazně pokulhává. Žádost o stavební povolení, kterou nedávnou absolvoval, prý byla odrazující zkušeností. Hořejší uvedl, že podle nového stavebního zákona si mají úřady informace ve stavebním řízení obstarat samy a občan by obecně měl úřadům dodávat pouze ty informace, kterými ještě veřejná správa nedisponuje. Podle Hořejšího nebyl návrh zákona ministerstva informatiky o sdílení dat ve veřejné správě zamítnut již legislativní radou vlády kvůli své nepropracovanosti, jak v dopoledním bloku uvedl předseda ODS Mirek Topolánek, ale kvůli tomu, že je příliš radikální a nikomu se příliš nechce zcela změnit procesy, které jsou zaběhlé už od dob Rakouska-Uherska.
Z publika zazněly i výtky k formulaci zákonů. Ty často vedou občana, aby požádal úředníka o stažení příslušných dat. Diskutujícím, kteří by tuto iniciativu raději viděli na straně lépe informovaného úřadu, dal za pravdu i Březina. Ten prohlásil, že v této oblasti nám skutečně chybí kus legislativy.
Dotazu ohledně racionalizace postupu čerpání ze strukturálních fondů EU se ujal Hořejší, který má podle svých slov tuto agendu na MIČR na starosti. Hořejší je podle svých slov optimistický – do konce roku chce redukovat počet míst pro čerpání na jedno, maximálně tři. Smíchem šumícímu sálu s vážnou tváří sdělil, že v současnosti je těchto míst mnohem více.
Odbourejme místní a věcnou příslušnost
Do diskuse se zapojil i moderátor Pokorný se šibalským dotazem, zda by tolik opěvované rakouské řešení nešlo jen přeložit z němčiny a zavést u nás. Podle Felixe je základní problém v tom, že v posledních deseti letech pilně záplatujeme zákony klauzulí o respektování elektronického podpisu a dálkového přístupu, přičemž procesní pravidla jsou stále stejná – založená na kartotéce a knize došlé pošty. Řešením by podle Felixe bylo odbourání místní příslušnosti a systematické přerovnání celé stavebnice. „Budeme asi muset vyhubit legislativní radu vlády,“ uzavřel žertem Felix.
Prezentace eStat.cz
Poté dostal Kožušník dvacet minut k prezentaci projektu eStat.cz. Prostor však plně nevyužil nejen co do délky, ale i co do možnosti přesvědčivě osobně představit a obhájit svůj projekt. Kožušník přítomným letmo představil eStat.cz a jejich návrh zákona, o kterém jsme již informovali ve článku Zákon o e-governmentu: Občan klientem státu?
V následné krátké diskusi padla odborná otázka týkající zachování účinnosti elektronického podpisu při migraci dlouhodobě uchovaných elektronických dokumentů. V této otázce se Kožušník ztratil a nechal odpovědět svého kolegu Veřmiřovského. Následně se do diskuse zapojil Felix, který upozornil, že zabývat se uchováním elektronicky podepsaných dokumentů na 400 let je bezpředmětné, když archivačních písemností je zlomek a naprostou většinu tvoří transakční dokumenty.
Prezentace "Integrovaný výkon VS"
Felixova prezentace s názvem Integrovaný výkon VS se vrátila k věcné a místní příslušnosti, které podle Felixe do státní správy v dobách kartoték pevně zakořenily a nyní brzdí efektivní využití informačních systémů. Podle Felixe je překotné propojování a sdílení každého s každým velkým bezpečnostním rizikem, nicméně je nutné následovat komerční sektor a rozumné sdílení v dobře zabezpečeném systému provádět.
Felix pak své prohlášení o věcné a místní příslušnosti poněkud zmírnil. Shodl se s tazatelem, že věcná a místní příslušnost by měla být zachována u specifických případů, jakými mohou být třeba záporně vyřízené žádosti, stížnosti nebo odvolání. Následná diskuse s stočila k ochraně osobních údajů občana sdílených mezi úřady a systému bezvýznamového identifikátoru, který svým jednosměrným kódováním zamezí neoprávněnému přístupu k datům.
Odpovědět na příspěvek