Koncepce vzdělávání uživatelů
Dnes se již pokládá za samozřejmé, že člověk umí číst, psát, počítat, telefonovat, používat kalkulačku, ledničku, vařič… Žádný úřad si bez gramotných zaměstnanců schopných zatelefonovat a napsat dopis nedokážeme představit. Naproti tomu znalost cizího jazyka, posílání textových zpráv mobilem nebo používání počítače považují mnozí lidé stále za jakýsi nadstandard. Nicméně za několik desítek let budou tyto či podobné schopnosti pravděpodobně již součástí základní gramotnosti. Proto se pro schopnost používat informační technologie (IT) vžil pojem počítačová gramotnost.
Již dnes tyto schopnosti mohou významně ovlivnit práci jednotlivce i celé instituce. Například pro naprostou většinu těch, kdo přešli od psacího stroje k textovému editoru, přinesla tato změna větší efektivitu jejich práce.
Kvalitu práce lze zlepšit nejen nákupem drahé techniky, ale i lepším využíváním techniky stávající.
Řada osob blízkých důchodovému věku se domnívá, že se již nic nového učit nepotřebují, neboť zbývající období jejich ekonomické produktivity je krátké. Tito lidé si však neuvědomují, že IT budou stále více zásadně ovlivňovat i jejich soukromý život. Rozhodují tedy ne o pár měsících či letech, ale možná i o desítkách let.
Představte si, že máte v garáži luxusní automobil, ale neumíte nebo nechcete jej používat, případně s ním jezdíte jen jednou týdně na nákupy na dva rychlostní stupně a nejvýše třicítkou.
Připadá vám tato představa podivná? V řadě institucí je to ale realita. Jejich technické a programové vybavení má hodnotu statisíců či milionů, přitom jeho využití je velmi omezené.
Malá investice do školení a vzdělávání zaměstnanců spolu s efektivními změnami v organizaci práce se pak velmi rychle vrací v podobě nárůstu výkonnosti celé instituce.
Projekt ECDL (European Computer Driving Licence) vznikl v západní Evropě. Jeho cílem je mimo jiné stanovit objektivní minimum znalostí, které člověk potřebuje, aby mohl efektivně využívat informační technologie.
Kromě toho má stále více uživatelů zájem o potvrzení svých dovedností, které jsou nezbytné pro jejich práci a život v informační společnosti. Vzhledem k růstu tohoto požadavku se Evropská Komise rozhodla stanovit celoevropské standardy počítačové gramotnosti.
Informace o certifikátu ECDL lze získat na adrese www.ecdl.cz.
ECDL koncept se skládá ze sedmi testovacích modulů, z nichž každý lze splnit samostatně.
Jedná se o následující moduly:
- Základy informačních technologií
- Používání PC a správa souborů
- Textový editor
- Tabulkový kalkulátor
- Databáze
- Grafické možnosti PC a způsoby a možnosti elektronické prezentace
- Služby informační sítě
Chcete mít vlastní systém školení a vzdělávání pracovníků? Pak se držte zásady, která se již po staletí osvědčuje: „Od jednoduchého ke složitému, od obecného ke konkrétnímu.“
Veškerá výuka by měla být rozdělena do tří základních bloků:
Tento blok zahrnuje především základní principy práce s počítačem. Jeho cílem je umožnit uživateli začít používat informační technologie bez rizika poškození techniky nebo závažné ztráty dat. Povinné školení by měl absolvovat každý pracovník úřadu, který má přístup k počítači. Součástí povinného školení může být i seznámení s řádem počítačové sítě a zásadami bezpečného používání techniky v počítačové síti konkrétního úřadu.
V rámci základního školení získá každý účastník potřebné vědomosti k ovládání kancelářských aplikací, které v praxi používá. Na různých pracovištích úřadu je třeba ovládání jiné sestavy aplikací a v různé míře, proto se konkrétní obsah lekcí přizpůsobuje požadavkům a potřebám účastníků. Nicméně vždy se vychází z potřebného společného základu. Je-li předem zpracovaná upřesněná koncepce vzdělávání a školení, dosahuje se tímto postupem velmi dobrých výsledků. Základní školení by měli absolvovat všichni, kdo používají informační technologie v každodenní praxi.
Na nejvyšším stupni školení se probírají speciální aplikace podle konkrétního zaměření účastníků a požadavků zákazníka. Tohoto bloku se již účastní jen někteří pracovníci.
Každá výuka by měla vycházet z dosavadních znalostí a na závěr zjišťovat, jakých výsledků dosáhla. Tím je dána i skladba každého námi prováděného školení:
- Vstupní pohovor
- Vstupní test
- Společná analýza vstupního testu
- Výklad
- Zodpovězení otázek
- Výstupní test
- Oprava výstupního testu
- Výstupní pohovor, závěrečné hodnocení
- Zajistit po technické a funkční stránce dobré fungování informačního systému.
- Motivovat pracovníky úřadu ke správnému a efektivnímu využívání prostředků a touze po dalším vzdělávání.
- Vzdělávat systematicky a opakovaně prověřovat úroveň uživatelů.
- Zvýhodnit pracovníky za používání nových technologií, případně je k tomu motivovat jinou vhodnou formou.
- Koncepce vzdělávání vytvoří předpoklady pro cílevědomé a soustavné vzdělávání stávajících pracovníků úřadu a doplnění znalostí pracovníků nově přijatých.
- Do systému vzdělávání budou zahrnuty i požadavky vyplývající z celostátně platných dokumentů i požadavky EU.
- Zlepší se využití investic do IT.
Odpovědět na příspěvek