Jak správně převzít radnici?
Je krátce po volbách a nově zvolená komunální reprezentace se právě rozkoukává na radnicích.
Čím začít? Na co se zaměřit, na co si dát pozor? Přečtěte si praktický rádce sestavený Oživením a starosty.
V obecné rovině pro Vás má Oživení tři doporučení, kterých byste se měli držet:
- základem je rozhodnutí nekrást a maximálně to ztížit těm, kteří by chtěli
- raďte se s někým, kdo má zdravý rozum a otevřeně řekne, co ještě je a co už není přijatelné – praxe je velmi rozmanitá
- nebuďte nikdy sám na jednání s někým, od koho může přijít jakýkoli korupční nátlak – ve dvou třech lidech, s otevřenými dveřmi apod.
Vaše první kroky:
- nepřebírejte mnoho věcí najednou, ale jen to, co se dá zkontrolovat (tzn. nepodepisovat, že přebíráte XY krabic se smlouvami apod. – ostatně takové věci vůbec nepřebírat podpisem, nenechat se vnutit úředníky do postupů, s nimiž nesouhlasím) – takže nejdříve jen převzít klíče a přístupové kódy a hesla (od budov, bankovních účtů ad.) a zjistit, kdo všechno o nich ví
- neočekávejte, že úředníci budou plnit všechny úkoly tak, jak by měli – dávejte úkoly písemně, aby se dalo vyžadovat jejich plnění a případně jejich neplnění použít jako důvod pro rozvázání pracovní smlouvy (důvody k výpovědi úředníka musí být pádné a odpovídat zákonu)
- nechte si připravit seznam plných mocí, běžících soudních sporů a aktivních smluv
- zjistěte, jaká běží výběrová řízení, zadávací řízení na veřejné zakázky, záměry pro prodej či pronájem nemovitostí apod. – zkontrolujte, případně pozastavte a upravte nebo zrušte
- nechávejte si všechny faktury před zaplacením a smlouvy před podepsáním po nějakou dobu (například několik měsíců) kontrolovat či schvalovat příslušným místostarostou/radním
- totéž je možné udělat i s korespondencí (žádný dopis z úřadu neodejde, dokud ho neuvidí starosta nebo místostarosta/člen rady) – vedle efektu kontroly je to i dobrá cesta, jak zjistit, kdo co na úřadě dělá
- jako starosta máte pravomoc pozastavit rozhodnutí rady (podle zákona o obcích) pro nesprávnost: zákon neomezuje tuto pravomoc ani časově do minulosti ani mandátově; takže nový starosta může pozastavit rozhodnutí minulé rady, jejímž nebyl členem (zjistěte, zda má něco smysl zastavit)
- vytvořte si přehled všech běžících soudních sporů a případně můžete zabránit dalším zbytečným výdajům (nerozumné vedení sporů)
- zjistěte, jaké má obec/město aktuální závazky (po volbách bývají kasy prázdné a neuhrazených faktur celé kopy)
- zkontrolujte všechny smlouvy, které byly podepsány v posledních týdnech před odstoupením bývalého vedení
- v případě potřeby („v obci děly hrozné věci“) si nechat udělat externí „audit“ – posouzení aktuálně platných smluv, zejména dlouhodobých (z hlediska výhodnosti, platnosti, možnosti změn atp.)
- z auditu/posouzení vyvoďte obecná doporučení pro eliminaci rizik v procesu uzavírání smluv
- ve sporných či problematických záležitostech požádejte o kontrolu (stanovisko, apod.) příslušné úřady (krajský úřad nebo ministerstvo vnitra, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, ministerstvo financí, případně správce dotačního titulu…)
- dramatické personální změny nejsou nejvhodnější (úředníci vědí, co a jak na úřadě běží), ale na druhé straně je důležité nebát se propustit někoho, komu nelze vůbec důvěřovat, a nebát se uvést chod úřadu či jednotlivých částí do krizového režimu. Pokud je úřad napojený na klientelistické struktury a má příliš zaběhané nežádoucí rozhodovací návyky, je vhodné udělat radikální řez. Některé odbory může vést dočasně pověřená osoba, ať už z řad referentů nebo někdo zvenčí. (Tip pro výběrová řízení: lépe se hledají lidé na řadové úřednické pozice než na vedoucí pozice, protože se bojí odpovědnosti.)
- Je vhodné pověřit vedoucí odborů vypracováním strategie svého odboru (přehled agendy a poskytovaných služeb, analýza nedostatků a slabých stránek a možností rozvoje, přehled a nastavení systému osobních odpovědností za rozhodování, priority a vazba na rozpočet, atd., priority by měly být předmětem odborné a občanské diskuse), a také podle těchto strategií postupovat.
- Standardem by mělo být obsazování pozic na úřadě přes výběrová řízení (což neznamená, že nemůžete mít svého favorita – je dobré vědět, že se o volnou pozici uchází aspoň jedna přijatelná osoba).
Zveřejňování:
- je možné v podstatě okamžitě začít zveřejňovat na webu obce celou řadu informací a dokumentů; můžete např. usnesením rady pověřit tajemníka, aby zařídil průběžné zveřejňování vyjmenovaných informací či dokumentů třeba od příštího týdne na webu; zveřejňování má silný preventivní protikorupční efekt, znásobuje kontrolní mechanismy a tím ubírá práci vedení obce
- zveřejňujte seznam všech smluv (datum, předmět, částka, smluvní strany, typ smlouvy) a také smlouvy (jednoduchý návod na zveřejnění dostupný na webu Starostové pro transparentnost), v seznamu by měly být všechny aktuálně platné smlouvy, tedy i z minulého volebního období, což povede k jejich kontrole ze strany občanských šťouralů, konkurenčních firem a novinářů a ušetří práci vedení obce
- zajistěte zveřejnění faktur a objednávek, nebo aspoň výpisy přijatých a odeslaných (název firmy, předmět, částka, číslo faktury),
- všechny písemné materiály na zasedání zastupitelstva zveřejňujte na webu alespoň týden předem, a to skutečně všechny, např. i geometrické plány při prodeji pozemků apod.
- avizujte v médiích pozvánky na zasedání zastupitelstva, výborů, komisí – všech orgánů, které jsou otevřené veřejnosti
- upravte jednací řády orgánů obce tak, aby počítali s účastí občanů i s jejich zapojením
- podle možností zaveďte přímé přenosy ze zasedání zastupitelstva v místní televizi nebo na webu, nebo zasedání alespoň nahrávejte a zveřejňujte jeho záznam na webu obce
- platí zásada: zveřejňovat, zveřejňovat, zveřejňovat co se dá, zpočátku třeba i trochu chaoticky, později vytvořit a postupovat podle „informační politiky obce“, která může být vypracována v rámci protikorupční strategie, nebo obdobného dokumentu strategické povahy upravující nejen zveřejňování informací, ale i poskytování informací, provozování obecních médií apod. (např. v oblasti zadávání veřejných zakázek je zveřejňování: vyhlášení soutěže, zpráv o hodnocení nabídek atd. důležitým protikorupčním nástrojem, ale rozhodně není samospasitelný a nelze spoléhat jen na zveřejňování)
- nemůžete jako starosta, místostarosta nebo člen rady rozumět všemu, třeba IT zakázkám, a nelze dělat oponentní posudky na statisícové zakázky – dobrým řešením je maximální zveřejňování, tedy i celé zadávací dokumentace – pokud je ušitá někomu na míru, firmy se pak ozvou samy
Pokud budete potřebovat pomoct se zveřejňováním či jiným problémem, neváhejte se obrátit na bezplatné poradenství, které dnes již nabízí celá řada subjektů, např.:
- Online chat našeho serveru ISVS.CZ
- Právní poradenství a odborné konzultace Oživení
- Právní poradna SMO ČR
Výše uvedené doporučení bylo zpracováno Tomášem Kramárem v listopadu 2010 na základě podnětů a rad slovenských zastupitelů Joža Mečiara (Šaľa) a Petera Ničíka (Žilina) a starosty Semil a poslance Jana Farského. Text byl aktualizován k listopadu 2014 dle změn v legislativě a také zkušeností s prosazováním transparentnosti na úrovni měst a obcí.
Doporučení bylo zpracováno Tomášem Kramárem v listopadu 2010 na základě podnětů a rad slovenských zastupitelů Joža Mečiara (Šaľa) a Petera Ničíka (Žilina) a starosty Semil a poslance Jana Farského. Text byl aktualizován k listopadu 2014 dle změn v legislativě a také zkušeností s prosazováním transparentnosti na úrovni měst a obcí.
Odpovědět na příspěvek