Evropa jako zdroj spamu
Během uplynulého půl roku se objem spamu pocházejícího z Evropy značně zvýšil. Zdroje sídlí kupodivu především v západoevropských zemích jako Německo, Francie, Velká Británie a Španělsko. Naproti tomu objem spamu generovaného ve Spojených státech se udržuje průběžně na stejné úrovni.
V důsledku to samozřejmě znamená nárůst spamu v globálním měřítku: v únoru to denně znamenalo distribuci téměř miliónu spamových zpráv.
Podle společnosti Commtouch www.commtouch.com, která se zabývá bezpečnostními řešeními pro e-mailové systémy, analyzovala stovky miliónů spamových zpráv v únoru letošního roku. Spamové zprávy se posílaly celkem ze 172 zemí světa a celá čtvrtina z nich má svůj zdroj právě v Evropě, většinou (22%) v zemích EU. Japonsko a Korea se podílí na další čtvrtině objemu generovaných spamů a necelých 23% mají na svědomí spammeři v USA. Podle únorového průzkumu byly na čele žebříčku nevyžádané zprávy spadající do kategorie marketingu farmaceutických výrobků a spam hosting byl většinou realizován na serverech umístěných v Číně.
Na obranu Evropy je třeba říci, že v únoru se třináct zemí EU, včetně České republiky, přihlásilo k jednotné antispamové iniciativě. Panevropské tažení proti spamu tedy dostává konkrétní tvar, protože tato dohoda mezi národními úřady zabývajícími se bojem proti spamu umožní sdílet informace a vyřizovat stížnosti týkající se spamu přecházejícímu přes hranice. Mělo by tak být jednodušší identifikovat a dohledat spammery kdekoli v Evropě. Cílem je samozřejmě zapojit do dohody všechny členské země EU. Dohoda je dobrovolná a připravila ji síť úřadů CNSA (contact network of spam enforcement authorities).
Hrozby spamu
Spam a jeho odrůdy jsou na rozdíl od jiných elektronických útoků v podobě virů nebo červů vedeny ekonomickými motivy. Pro svoje tvůrce představuje spam levný a efektivní marketingových prostředků. Naneštěstí stále motivace pro rozesílání spamu převažuje nad riziky této činnosti.
Podle lednové zprávy Postini, "E-mail security annual review and threat report 2005", v loňském roce tvořil spam téměř 80% veškeré e-mailové komunikace. Kupodivu až desetkrát vyšší objem spamu připadá na uživatele v menších firmách (do sta uživatelů) než ve velkých společnostech.
Nevyžádaná komerční pošta (UCE, unsolicited commercial e-mail ) je jen část spamu; vedle toho existují politicky, pornograficky a jinak laděné nechtěné zásilky. Obecně se jedná o masově rozesílanou poštu, o níž adresát neprojevil žádný zájem. Pro příjemce jsou nebezpečné stále častěji se objevující zprávy (phishing scams ), které se vydávají za oprávněné a žádají aktualizaci nějakého hesla nebo dokonce osobních informací včetně čísla karty třeba na stránkách serveru elektronického obchodu.
Celý článek včetně popisu Jak se spamu účinně bránit a Doporučení pro implementaci antispamových systémů najdete na serveru Telnet.cz.
Odpovědět na příspěvek