E-Government – atestace a certifikace (4. díl)
V dnešním dílu seriálu o e-Governmentu se budeme věnovat atestacím a certifikacím. Nejdříve si vysvětlíme, co to vlastně atestace a certifikace jsou a poté se podíváme, jak je to s legislativou.
Atestace
Atestace je ve smyslu zákona (č. 81/2006 Sb.), o informačních systémech veřejné správy (ISVS) proces posuzování určitého produktu (způsobu řízení) , jehož cílem je posouzení způsobilosti k užívání v ISVS. Takto atestovat se může například technické vybavení úřadů, ale i zabezpečení systému před únikem informací atd.
Atestaci provádějí atestační střediska. Atestační střediska jsou nezávislé subjekty, které jsou k udílení atestů pověřeny (akreditovány) Ministerstvem vnitra ČR (dříve Ministerstvem informatiky). Atesty, vydávané pověřenými atestačními středisky, jsou ve smyslu zákona (č. 81/2006 Sb.), o informačních systémech veřejné správy, osvědčeními o shodě daného produktu s vyhláškami o provozování ISVS.
Jednoduše řečeno, každý informační systém veřejné správy musí být zkontrolován (atestován) před tím, než začne fungovat. Kontrolováno je dodržování určitých pravidel (dnes vyhlášek, dříve standardů), které musí všechny úřady s povinností atestace dodržovat.
Certifikace
Certifikace je proces prověřování a případně následného udělení osvědčení o tom, že daná organizace splňuje požadavky některé z norem ISO (International Organizaton for Stadardization). Jde tedy o jakési vysvědčení, kterým společnost dokládá svým zákazníkům, že všechny její činnosti jsou v souladu s příslušnou normou ISO.
Poskytovatelé certifikace provedou prostřednictvím auditorů kontrolu všech procesů, týkajících se normy, na kterou je společností požadována certifikace. Certifikaci provádějí nezávislé společnosti akreditované u Českého institutu pro akreditaci (ČIA).
Normy ISO
Normy ISO jsou mezinárodní standardy, platné ve všech členských státech Evropské unie. Normy sestavují expertní týmy a vládní i nevládní organizace. Před vlastním schválením putuje norma k připomínkovému řízení do každého členského státu EU. Požadavky většiny norem jsou formulovány tak všeobecně, aby umožňovaly certifikaci všech druhů výroby a služeb.
V současné době se certifikáty o dodržování některé z norem ISO (záleží na činnosti společnosti) stávají nezbytností. Již nyní jsou certifikovány i některé orgány veřejné správy, problémem je však absence jakékoliv páky, která by nutila státní instituce, aby se nechaly certifikovat.
V privátním sektoru jsou to zákazníci, kdo tlačí na společnosti k dodržování norem ISO. V oblasti veřejné správy je jedinou možností, jak přimět instituce ke snaze získat certifikát o dodržování některé z norem ISO právně zakotvit povinnost se těmto prověrkám podrobit.
Legislativa spojená s atestacemi
Atestace ošetřuje Zákona č. 81/2006 Sb. o informačních systémech veřejné správy, který novelizoval do té doby platný zákon č.365/2000 Sb.
Tento zákon, mimo jiné, stanovuje správcům ISVS povinnost:
- „Zpracovávat informační koncepci a provozní dokumentaci a uplatňovat je v praxi; informační koncepce a provozní dokumentace musí být atestovaná atestačním střediskem“.
- Dále zákon ukládá: „Povinnost dodržovat pravidla stanovená pro vazby na ostatní ISVS realizované prostřednictvím referenčního rozhraní a povinnost prokázat atestem způsobilost jednotlivých ISVS k realizaci těchto vazeb (jedná se o ISVS, které mají vazby na informační systémy jiných provozovatelů).“
- Zákon dále zrušil, do té doby platné a závazné, standardy provozování ISVS a nahradil je vyhláškami. Metodické pokyny jsou nadále vydávány, ale pouze jako doporučení.
Současně zákon určil nový způsob atestování pro provoz informačních systémů veřejné správy a změnil způsob udělování akreditace k poskytování atestací. Nově se při udělování akreditace postupuje dvostupňově: žadatel nejdříve získá akreditaci od akreditující osoby (Český institut pro akreditaci) a poté od Ministerstva vnitra.
Od doby, kdy vešla v platnost novela zákona se úřady atestují právě v těchto oblastech: „Dlouhodobé řízení a způsobilost k realizaci vazeb ISVS prostřednictvím referenčního rozhraní“.
Přechod fungování ISVS na pravidla obasžená v novele zákona je právně ošetřen takto:
- Způsobilost informačního systému k realizaci vazeb prostřednictvím referenčního rozhraní musí být prokázána atestem po 1. lednu 2009.
- Povinnost zpracovat informační koncepci a provozní dokumentaci musí být splněna do dvou let od nabytí účinnosti příslušné části zákona, tj. do 1. ledna 2009.
- Povinnost atestace dlouhodobého řízení informačních systémů (informační koncepce a provozní dokumentace) musí být splněna do tří let od nabytí účinnosti příslušné části zákona, tj. do 1. ledna 2010. To se netýká těch orgánů veřejné správy, které splňují dále uvedenou podmínku.
- Atesty shody se standardem informačních systémů veřejné správy 005/02.01 pro náležitosti životního cyklu informačního systému vydané do 1. ledna 2007 se považují za atesty dlouhodobého řízení, a to po dobu platnosti těchto atestů.
Díly seriálu:
E-government – Strategické dokumenty (1. díl)
E-government – Jak je to s legislativou? (2. díl)
E-government- registry dat veřejné správy (3. díl)
E-Government – atestace a certifikace (4. díl)
Zdroje:
Odpovědět na příspěvek