e-Government – o co vlastně jde?
Okem laika převážně to, že místo toho, aby si občan pro vyřízení jakéhokoli dokladu musel vzít v zaměstnání dovolenou a na odpoledne se udobřit s tchýní za účelem hlídání vlastního potomstva, nyní stačí sednout k počítači a na úřad zaslat potřebný dokument. Pro občana to skýtá i tu výhodu, že zatímco dříve mohl úředníkovi nadávat s rizikem podobné odvety, nyní si spokojeně nadává doma u stolu a úředník zůstává fyzicky neinzultován.
Ve skutečnosti však e-Government obsahuje široké spektrum aktivit. Za účelem zkomfortnění ve vztahu k občanovi je uváděno několik priorit.
Jednou z nich je transformace přístupu k agendám. Jednak jde o přístup ke správním agendám, jehož „vlajkovou lodí“ je Portál veřejné správy a jednak o spolupráci s ostatními rezorty na převedení správní agend do elektronické podoby (příkladem může být Registr živnostenského podnikání).
Dalším preferovaným artefaktem e-Governmentu je NPPG. NPPG neboli Národní program počítačové gramotnosti. Cílem programu je, jak již napovídá samotný název, zajistit co nejširšímu veřejnosti přístup k základnímu povědomí o fungování nových (rozuměj počítačových) technologií. V rámci programu je možno se základům práce s počítačem a internetem i naučit pod vedením lektorů realizátorů NPPG. Lektorů je celkem pět a zajišťují školení na 41 místech v celé republice. Jde o COMPUTER HELP s.r.o., nadační fond ELPIDA, ha-vel family s.r.o., Krajská knihovna Karlovy Vary a obec Mikulovice v okrese Jeseník. Pro lektory bylo v rozpočtu vyhrazeno celkem 12 000 000 Kč, ovšem Ministerstvo informatiky, které je poskytovatelem dotace, přidělilo zatím lektorům 6 500 000 Kč. O případném přidělení zbylých prostředků bude rozhodnuto až na základě vyhodnocení dosavadního průběhu akce. Zájemci o školení mohou kontaktovat přímo pořadatele kurzu (jejich seznam a kontaktní údaje jsou zveřejněny na webu Ministerstva informatiky).
Třetí upřednostňovanou částí e-Governmentu je tvorba legislativy pro e-Government (zákon o registrech veřejné správy) a pro e-obchod (Bílá kniha o elektronickém obchodu).
Čtvrtou částí celého projektu je Ministerstvem informatiky označována příprava koncepčních materiálů pro oblast e-Governmentu.
Celá myšlenka e-Governmentu je samozřejmě neoddiskutovatelně kladná. Sama realizace ovšem neprobíhá tak rychle, jak si zřejmě mnozí mysleli. Naráží se na překážky, které jsou pro celkové fungování naprosto základní.
Nejviditelnějšími je samo vybavení veřejnosti i některých institucí nepostradatelnou výpočetní technikou na dostatečné úrovni. Dalším mínusem pro cestu k ideálnímu situaci je i stav lidských zdrojů. A to jak na straně veřejné správy (počet potřebných odborníků), tak na straně veřejnosti (přece jenom stále vysoká počítačová negramotnost).
Na celkové hodnocení je zatím brzo a tak je snad možné jen konstatovat, že myšlenka je dobrá, ale kdy dojde ke kýženému efektu, tedy k zjednodušení a zrychlení komunikace s a mezi úřady veškerých úrovní, to je zatím ve hvězdách. Případně se k tomu mohou vyjádřit ti kompetentní, ale těžko soudit, nakolik bude jejich odpověď/odhad hodnověrnější než právě odpověď/odhad z hvězd.
Odpovědět na příspěvek