Datové schránky mají stále ještě co vylepšovat
Datovými schránkami brzy projde již desetimiliontá zpráva a přesto odborníci tvrdí, že má systém stále dost rezerv a nedostatků. I např. na potřebných náležitostech datových zpráv se mnoho institucí neshoduje apod., což s sebou přináší řadu chyb od většiny subjektů.
Mezi další nejčastější problémy se podle odborníků řadí chybějící zaručený elektronický podpis na rozhodnutí obsažené v datové zprávě a časová pomíjivost elektronického podpisu. Pokud by zaslané rozhodnutí v elektronické podobě neobsahovalo elektronický podpis, poté není právně uznatelné a má pouze informativní charakter.
Nemalé potíže také mají nově podnikající. Při registraci na finanční úřad totiž podnikatelé musí potvrdit, že mají aktivovanou datovou schránku, avšak doručovací údaje dostávají až mnohem později. Výsledkem je, že úřady začnou nováčkovi zasílat dokumenty do ještě nefunkční datové schránky.
Odborníkům dále vadí, že zprávy se po uplynutí 90 dnů nenávratně smažou. Podnikatelům se zase příliš nezamlouvá, že při konverzi dokumentů, u kterých elektronický podpis ztratí platnost a zároveň nebude dokument opatřen časovým razítkem, je nepůjde dále konvertovat.
Všichni se proto shodují, že by uvítali všeobecné metodické pokyny pro práci s elektronickými dokumenty, zasílanými prostřednictvím datových schránek.
Další možná rizika a problémy čtěte v článku na www.podnikatel.cz
Odpovědět na příspěvek