Další problémy s hospodařením, tentokrát Ministerstvo dopravy
Inspektoři Nejvyššího kontrolního úřadu se tentokrát zaměřili na hospodaření Ministerstva dopravy a jeho organizačních složek. Výsledek? Dělení zakázek, útraty za dárky, reklamu i vysoké odměny.
Kontrola probíhala jak na ministerstvu samotném, tak v organizacích Ředitelství vodních cest ČR, Státní plavební správy, Úřadu pro civilní letectví a Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.
Kontroloři prověřili například výdaje za informační a komunikační technologie, kancelářský materiál, opravy a údržbu osobních aut, ale i náklady na cestovné, reprezentaci, právní, poradenské a konzultační služby nebo na mzdy. V kontrolovaných letech 2010 až 2013 dosáhly celkové výdaje v kontrolovaných oblastech 2,7 miliard korun.
Nejvýznamnější nedostatky kontroloři odhalili při prověřování veřejných zakázek. Šlo například o dělení zakázek nebo o omezování uchazečů, když byli přímo oslovováni konkrétní zájemci, místo aby se konalo otevřené výběrové řízení.
Mnohdy kontrolované subjekty ani nedokázaly doložit nezbytnou dokumentaci k veřejným zakázkám, případně jaké služby za své peníze získaly.
Vysoké náklady odhalili kontroloři i u výdajů na reklamní a dárkové předměty, na pohoštění nebo některé nákupy. Například Ředitelství vodních cest mělo náklady na reprezentaci v roce 2013 šestkrát vyšší než v roce 2010. Jejich podstatnou část tvořily útraty za pohoštění. Ředitelství předložilo neúplné doklady, přesto z nich ale bylo patrné, že peníze za pohoštění a občerstvení byly propláceny stejnému zaměstnanci, který je zároveň schvaloval.
Nejhůř z kontrolovaných institucí si vedlo Ředitelství vodních cest, které chybovalo téměř ve všech kontrolovaných oblastech, včetně mezd a mimořádných odměn. Šest ze třinácti zaměstnanců ředitelství dostalo v roce 2012 roční odměny ve výši 104 % jejich nárokové složky mzdy.
NKÚ na základě svých zjištění odhaduje, že kontrolované instituce mohly v daných letech ve zmíněných oblastech ušetřit minimálně 6 % nákladů, což představuje 88 milionů korun. U Ředitelství vodních cest se odhad možných úspor pohybuje dokonce kolem 13 % nákladů.
Odpovědět na příspěvek