15. Dub. 2013
Do banky, na úřad, nebo raději zůstat doma? Toto příjemné dilema brzy čeká občany při komunikaci se státem. Souhlas Ministerstva vnitra k provozování kontaktního místa veřejné správy totiž získala první banka. Majitelé datových schránek se navíc mohou těšit, že výpisy z obchodního rejstříku či z rejstříku trestů budou moci na žádost získat zdarma do počítače.
Obě přelomové novinky v dostupnosti veřejné správy představilo Ministerstvo vnitra v pondělí 8. dubna 2013 na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě v Hradci Králové. Czech POINT se všemi jeho službami v dohledné době využijí klienti přímo na vybraných Era finančních centrech Československé obchodní banky. Díky CzechPOINT@home zase získají občané, podnikatelé i firmy s datovou schránkou možnost získat vybrané výpisy, aniž by udělali jediný krok směrem k úřadu.
„Jde o další důkaz, že smyslem eGovernmentu tak, jak ho děláme na Ministerstvu vnitra, není samotné zavádění nových IT technologií, ale snaha pomáhat občanům, v tomto případě tedy radikálně zjednodušovat jejich komunikaci se státem,“ uvedl náměstek ministra vnitra pro veřejnou správu Pavel Kolář s tím, že už dnes je v České republice i v zahraničí komfortní síť sedmi tisíc kontaktních míst.„Dostupnost úřadů i množství nabízených služeb však hodláme neustále rozšiřovat. I proto jsme rádi za rozšíření kontaktního místa do první banky,“ doplnil Pavel Kolář.
Samotný Czech POINT nabízí možnost získat stále se rozšiřující množství výpisů či učinit podání vůči státu. Smyslem jeho spuštění v roce 2006 bylo zrychlit, zpřístupnit a zpříjemnit úřední služby občanům. O úspěšnosti projektu svědčí už více než osm a půl milionu vydaných výpisů.
Banka jako úřad
Po důkladném řízení a na žádost banky samotné udělilo Ministerstvo vnitra Československé obchodní bance 5. dubna 2013 autorizaci. Pokud si např. bude chtít podnikatel a zároveň klient uvedené banky založit účet nebo požádat o úvěr, nebude muset jít zvlášť pro výpisy na Czech POINT a zvlášť do banky, ale vyřídí vše na jednom místě. Nejen na radnici, poště nebo u notáře, ale i v bance tak získá např. výpis z rejstříku trestů, z katastru nemovitostí nebo ověření počtu trestných bodů z Centrálního registru řidičů.
Možnost fungovat jako úřad mají za přesně stanovených podmínek všechny bankovní instituce od konce roku 2011. Banka má v takovém případě povinnost vykonávat všechny agendy dostupné na Czech POINTu a zaměstnanci banky se stávají tzv. asistenty Czech POINTu, kteří musí složit zkoušku z konverze. Autorizace se vydává na pět let a za roční poplatek dva miliony Kč. Ministerstvo vnitra má možnost nad subjekty s autorizací vykonávat kontrolní činnost, případně akreditaci i odebrat.
Elektronicky přímo do počítače
Ministerstvo vnitra se také chystá v rámci Czech POINTu spustit další službu, která nabídne majitelům aktivovaných datových schránek z řad občanů, podnikatelů a firem dosud neexistující komfort. Pro získání elektronického výpisu z obchodního, insolvenčního či živnostenského rejstříku, rejstříku trestů právnických osob či seznamu kvalifikovaných dodavatelů nebudou muset chodit ani na úřad, ani na jakýkoliv „kamenný“ Czech POINT. Díky CzechPOINT@home je získají zdarma do datové schránky. Výčet dosud pěti výpisů poskytovaných službou CzechPOINT@home do datové schránky se navíc bude postupně rozšiřovat.
Skutečné spuštění obou projektů je pravděpodobné během několika málo měsíců. Kompletní seznam služeb i přehled statistik kontaktních míst naleznete na
www.czechpoint.cz.
v kategoriích: Články, eGovernment
Odpovědět na příspěvek