CSR na úřadech?
V měsíci červenci vrcholí certifikačními zkouškami projekt „Vývoj modulárního vzdělávacího programu s názvem „Společenská odpovědnost firem SOF / Corporate social responsibility – CSR“, realizovaný Ćeskou společností pro jakost (ČSJ) za podpory Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS).
Nejdříve se pokusíme projekt krátce charakterizovat a poté Vám nabídneme krátký rozhovor se zástupcem veřejné správy Vratislavem Osičkou, který se pilotního kurzu CSR zúčastnil.
Snahy o vymezení požadavků, co by měla společensky odpovědná firma splňovat, můžeme datovat do devadesátých let minulého století. Základní principy a přístupy k problematice, pak shrnuje „Zelená kniha“, v níž jsou shrnuty závěry jednání Summitu EK v Lisabonu v roce 2000.
Společenská odpovědnost firem (CSR) je chápána jako proces budování důvěry různých zainteresovaných stran ve fungování firmy, který nebude sledovat jen rychlé dosažení zisku, ale bude prospěšný ze širších společenských aspektů.
„CSR je dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí s firemními stakeholders.“ (Evropská unie, Zelená Kniha, 2001).
Cílem projektu ČSJ, finančně podpořeného Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem ČR a rozpočtem hlavního města Prahy, bylo vytvoření vzdělávacího programu v oblasti CSR určeného všem manažerům, odborným pracovníkům, pedagogům, studentům a dalším, kteří mají zájem s problematikou se hlouběji seznámit.
Výsledkem je v současnosti již ucelený vzdělávací program v oblasti společenské odpovědnosti v ČR, s možností získání národního a mezinárodního certifikátu „Manažer společenské odpovědnosti (M CSR)“, který je v souladu s požadavky Evropské organizace pro jakost resp. v souladu se schváleným harmonizovaným schématem EOQ pro oblast CSR.
Na českém trhu, dnes ojedinělý kurz, poskytuje ucelené poznatky o tom, co je to CSR, jaké pilíře zahrnuje a jaké standardy lze použít pro její nastavení.
Přestože je koncept CSR přednostně zaměřen na podnikatelské subjekty, nic nestojí v cestě aplikovat jeho principy také na neziskové organizace a instituce veřejné a státní správy.
Zástupcem veřejné správy, který se pilotního kurzu CSR zúčastnil, byl pan ing. Vratislav Osička z Úřadu městské části Praha 10. Při této příležitosti jsme mu položili několik otázek:
Pane Osičko, mnohé asi překvapilo, že účastníkem kurzu Manažer CSR byl také zástupce veřejné správy. Můžete nám sdělit, co Vás k účasti na tomto projektu motivovalo a jak se Vaše očekávání naplnila?
Veřejná správa má ve svém „popisu práce“ značnou odpovědnost za svá rozhodnutí v regionu působení a interně se obecní úřad chová jako každá jiná firma.
Dle implementované normy ISO 9001 máme povinnost hledat neustále příležitosti ke zlepšování. CSR takovou příležitostí rozhodně je.
Mé osobní očekávání se naplnilo beze zbytku, zvláště, když jsem již udělal úspěšně certifikaci managera CSR (pilotní certifikace v ČSJ jako první ve veřejné správě).
Co si z kurzu manažer CSR odnášíte pro svou práci? A je vůbec reálné, chtít využít CSR také pro veřejnou správu?
Platí již řečené. Náš úřad má ISO 9001 a jsme ve 2. cyklu excelence EFQM. Nejde nevyužít dosavadní výsledky v rozvoji systému a přitom opomenout zásady CSR v orgánu územní veřejné správy.
V současnosti již mají mnohé firmy zkušenost, že implementace etických principů do podnikové strategie, je cestou k dlouhodobé prosperitě. Nemůže být tento fakt veřejné správě inspirací?
Podpora etických principů je klíčovým procesem v naší personální práci. Kromě etického kodexu pracovníka ve veřejné správě, který je organickou součástí našeho pracovního řádu, klademe značnou pozornost na výchovu všech zaměstnanců úřadu při styku s občany. V našem systému e-learningového vzdělávání je testovací modul pro reálné situace, které mohou nastat a které musí zaměstnanec obecního úřadu vyřešit.
Realizované principy etiky ve veřejné správě se vrací v posilování důvěry občanů v obecní správu, která je součástí periodického monitoringu spokojenosti občanů.
Odpovědět na příspěvek