Co přinesl 1. den konference IT Security 2008?
Ve dnech 28. a 29. ledna se v pražském hotelu Diplomat konala konference IT Security 2008. Co se účastníci konference dozvěděli? 100% zabezpečení peněz ani dat ve virtuálním světě Vám nikdo nezaručí.
Společnost Institute for international research uspořádala v útulném prostředí hotelu Diplomat odbornou konferenci, zaměřenou na zabezpečení informačních systémů. Přestože byla řeč především o zabezpečení dat a informací v privátním sektoru, prezentace odborníku na slovo vzatých byly určitě zajímavé i pro ty, kteří se pohybují v oblasti veřejné správy.
Prvnímu dni konference předsedal Zdeněk Blažek, Security manager ze společnosti Commerzbank, který po krátkém uvítacím projevu předal slovo prvnímu řečníkovi konference, Jaroslavu Puchtovi.
Správa podnikových rolí
Přednáška Jaroslava Puchty, bezpečnostního správce IT společnosti ČEZData, byla věnována správě podnikových rolí a řízení přístupu k aplikacím.
Puchta zdůraznil důležitost identity managmentu v podnicích, ale i institucích veřejné správy a uvedl příklady nejčastějších chyb, kterých se IT správci dopouštějí.
Podle Puchty není možné vázat uživatelské role přímo na konkrétní pracovní pozici, protože dochází k organizačním změnám, řadu úkonů dělají externisté a v neposlední řadě má každý zaměstnanec specifické schopnosti.
Nejlepší řešením jsou procesní role, které jsou flexibilní.
Incident handling
Po první přednášce následovala přestávka na kávu. Po občerstveni si účastníci konference vyslechli přednášku Ivana Makatury, Security managera ze slovenské Dexia banky. Makatura hovořil o tzv. inicident handlingu, což znamená řešení bezpečnostního incidentu v IS neboli reakce na narušení bezpečnosti IS.
Makatura konstatoval, že zajišťování bezpečnosti je nikdy nekončící proces a vysvětlil, že jako incident není chápána jen samotná „škodlivá událost", ale také pokus o ni, resp. její roziko.
Poté Ivan Makatura posluchačům přiblížil průběh řešení bezpečnostního incidentu. Vše samozřejmě začne incidentem (např. pokusem o prolomení hesla), poté následuje eskalace – tedy samotný děj incidentu, analýza a samotná odpověď, reakce – incident response. Po vyřešení problému však incident handling nekončí. Je třeba udělat analýzu a klasifikovat incident, který nastal.
Při této příležitosti Makatura upozornil, že společnost či úřad může být jak cílem, tak zdrojem incidentu (bez vlastního přičinění). Například když někdo prostřednictvím Vašeho IS šíří malware (škodlivý kód).
Dalším tématem Makaturovi přednášky byly tzv. logy (denníky), což jsou referenční záznamy generované aplikacemi, které mohou být velmi užitečné právě při incident handlingu. Logy by se dali přirovnat k černé skříňce v letadle, protože jsou v nich záznamy o všech procesech, které se udály. Logů existuje několik typů: system log, security log a application log. Makatura upozornil na nejednotnost těchto logů a doporučil provést tzv. parsing tedy transfotmování logů do jednotného formátu.
Posledním týmem Makaturovi přednášky byl Computer security incident team. Což je jakýsi pohotovostní tým, který má být připraven okamžitě jednat. Zvláště u větších společností a institucí bude prý v dohledné době response team nevyhnutelností.
Response tým by měl vytvořit krizový plán a předvídat typy incidentů k jakým může dojít. Tím by se mělo předejít zmatkům, které mohou během incidentu nastat. Zmatečné jednání prý může způsobit větší škodu než samotný incident.
Příklad z telekomunikací
Dalším řečníkem konference byl Michal Novák, specialista projektování bezpečnosti ze společnosti Telefónica O2, Czech republic. Novák připomněl, že abychom mohli data dobře zabezpečit, je třeba přesně vědět co chráníme a před čím, a podle toho bezpečnostní opatření přizpůsobit.
eArchivace – podceňovaný problém
Následovalo vystoupení předsedy dne Zdeňka Blažka z Commerzbank. Blažek se věnoval problému dlouhodobého uchovávání a archivace dat, kterému se prý nikdo dostatečně nevěnuje. Navíc se většina lidí mylně domnívá, že se archivace rovná zálohování.
Největší problém při archivování znamená velmi rychlé zastarávání operačních programů a aplikací, přičemž nové verze nejsou kompatibilní s těmi starými a tak přečíst 10 starý datový záznam může být velký problém.
V současné době, kdy je již většina agend vedena v elektronické podobě (a to je rozvoj eGovernmentu teprve v počátcích) je problematika archivace dat čím dál tím palčivějším problémem, přitom se jím zatím téměř nikdo nezabývá.
Nejednotnost používaných datových formátů způsobuje závislost na dodávající firmě a v případě ukončení její činnosti i riziko ztráty dat. Samostatnou kapitolou jsou pak datové nosiče, které nejsou schopny uchovat data tak dlouho, jak bychom potřebovali. Podle Zdeňka Blažka je problém s archivováním doslova časovanou bombou.
První den konference byl zakončen panelovou diskuzí a neformalní výměnou názorů u skleničky vína. Průběh druhého dne konference Vám přiblížíme v druhém dílu naší reportáže.
Odpovědět na příspěvek