Co je Portál veřejné správy?
Později například i ocenění INFORUM2004. Po více než roce od spuštění je na titulní straně ke shlédnutí stále oznámení, že „Portál je ve zkušebním provozu.“. Správcem Portálu veřejné správy je Ministerstvo informatiky.
Proč, že vlastně ke vzniku portálu došlo? Jeho smyslem je poskytnout občanům přehled o změti úřadů státu a nabídnout jim pomocnou ruku v jednání s úřady veřejné správy. Dlužno podotknout, že by tato nabídnutá ruka měla být pravděpodobně občany přijata, vezmeme-li v úvahu, že při vyslovení fráze „návštěva úřadu" polovina lidí padá do mdlob. Využitím Portálu a hlavně jeho uvažovanou schopností zprostředkovat co nejvíce činností elektronicky tedy dojde k vyloučení tolik neoblíbených fyzických kontaktů "těch líných mizerných a arogantních úředníků" s "těmi blbými lidmi, co chodí jen otravovat".
Jak tedy vypadá Portál dnes, více jak rok od přivítání prvních návštěvníků? Grafická podoba se příliš nezměnila. Ta ovšem nijak negativně nevybočuje, sice neuchvátí, ale ani neurazí. Co se však stále nezměnilo, je pohled na „střeva“ webu. Hned po spuštění byla recenzenty nalezena spousta chyb, ty byly popsány a dokonce na ně bylo upozorněno i Ministerstvo informatiky. Výsledek? Většina chyb zůstala neupravena s odůvodněním, že vlastně o chyby nejde. A nejde jen o chyby, kterých si všimne pouze návštěvník znalý základních podmínek tvorby webů. Největším paradoxem ovšem je, že stránky pod správou Ministerstva informatiky porušují desítky pravidel jakéhosi kodexu, který pod názvem „Pravidla pro tvorbu přístupných webů“ zveřejnilo na svých stránkách stejné ministerstvo. Nesmysl? Posuďte sami…
Hned na úvod je návštěvník portálu teprve přesměrován z úvodní stránky na stránku s obsahem. Portál při použití ikony ZPĚT zobrazuje stále dříve navštívenou stranu – neustále dokola, jakási smyčka. Nebo například TITLE je na většině stránek stejné – „gov.cz – Portál veřejné správy ČR – Zkušební provoz“. Oddělení horizontálního seznamu odkazů také mnoho pochval vzbudit nemůže. Chyb by se dalo najít mnohem víc.
Nic ale není jen kladné nebo jen záporné (pominu-li ovšem například kovadlinu spadlou na nohu) a tak má i Portál veřejné správy své výrazné plusy. Prvním a na první pohled největším kladem je obrovské množství informací, které portál obsahuje nebo na ně odkazuje. Pozitivem je i neustálá aktualizace a tím i pocit návštěvníka, že „se na portálu něco děje“. Nakolik ovšem postupuje vývoj podle jakéhosi časového harmonogramu nelze nijak přesně zjistit, protože z komentáře na stránkách Ministerstva informatiky vyplývá, že po čtyřech navzájem propojených databází tvořících základ portálu v době jeho spuštění navazuje fáze z přelomu let 2003/2004, která mimo jiné obsahuje Doplnění katalogu životních situací, včetně možnosti stažení některých úředních formulářů, vzory vybraných smluv a podání, další dálkově přístupnou agendu v sekci Podání, bezplatný náhled na informace z katastru nemovitostí, přístup k organizační struktuře jednotlivých úřadů a další. Na tuto fázi vývoje mají (bez data začlenění, spuštění či ukončení celé fáze) navazovat i další služby. V první řadě jde o zveřejnění informací. Jde o základní veřejné informace on-line, včetně právních, administrativních, kulturních, ekologických a dopravních informací. Dalším článkem by měla být obousměrná elektronická komunikace občana se státní správou, spočívající ve stahování, vyplňování, odesílání a přijímání dokumentů elektronickou cestou. Třetím bodem je kompletní transakční část, která bude umožňovat provádět přesně definované operace dokumentárního nebo finančního charakteru.
Portál veřejné správy dosahuje naprosté špičky v návštěvnosti mezi webovými stránkami státní správy. Podle TOPlistu zaujímá v denní návštěvnosti druhé místo za Ministerstvem financí. Podle výzkumu marketingových agentur zná portál 27% občanů ČR (starší 15 let) a přibližně ví, k čemu ho využít. Zájem o portál je tedy slušný. Teď jde jen o to, aby se splnila očekávání vkládaná veřejností, odborníky a koneckonců i zaměstnanci státní správy.
Pokud nikdy nekončící růst a vývoj portálu bude směřovat správným směrem, bude se tak dít ke spokojenosti všech zúčastněných. Pokud ne, budeme moci i nadále zažívat akční scénky občanů, uvažujících na úřadech o hromadné defenestraci tamních zaměstnanců.
Odpovědět na příspěvek