Stanovisko Úřadu pro ochranu osobních údajů
Úřad pro ochranu osobních údajů vydal stanovisko ke zveřejňování osobních údajů žadatelů o dotaci podle novely rozpočtových pravidel č. 171/2012 Sb. My Vám zde přinášíme výňatek z tohoto stanoviska.
Dne 1. srpna 2012 nabyla účinnosti novela rozpočtových pravidel č. 171/2012 Sb., která v čl. I bodu 7 zavádí širokou povinnost Ministerstva financí zveřejnit „veškeré dokumenty a údaje“ v žádosti o dotaci (tj. daru podle § 2055 nového občanského zákoníku s příkazem podle § 2064 nového občanského zákoníku) nebo návratné finanční výpomoci (tj. zápůjčky podle § 2390 nového občanského zákoníku, rovněž s příkazem), které mu poskytovatel dotace nebo návratné finanční výpomoci podle § 18a odst. 1 rozpočtových pravidel předá.
Tato nová byrokratická zátěž byla dále rozpracována ve sdělení Ministerstva financí č. 22/2012, upravujícím elektronickou podobu formátu, ve kterém poskytovatelé předávají podle § 18a odst. 1 zákona č. 218/2000 Sb. v platném znění Ministerstvu financí ke zveřejnění veškeré dokumenty a údaje rozhodné pro poskytování dotací a návratných finančních výpomocí s výjimkami uvedenými v § 18a odst. 2 zákona č. 218/2000 Sb. Toto sdělení bylo zveřejněno ve Finančním zpravodaji 5/2012, pp. 107–118. Platnou dikci § 18a rozpočtových pravidel považuje Úřad pro ochranu osobních údajů (dále jen „Úřad“) za krajně nevhodnou.
Úřad opakovaně upozorňoval na způsob, jak by vládní protikorupční úsilí mělo zohlednit oprávnění týkající se soukromí a nastavit konkrétní pravidla pro zacházení s osobními údaji. V připomínkovém řízení k novele rozpočtových pravidel však nebyly připomínky Úřadu řádně projednány. Toto stanovisko přitom nijak zásadně neomezuje právo veřejnosti na informace a možnost kontrolovat nakládání s veřejnými prostředky. Vede ke stejnému cíli, který český zákonodárce vytýčil, při plném respektování oprávnění na soukromí, jak je vnímáno v Evropské unii judikaturou Evropského soudního dvora (dále jen „ESD“).
Ustanovení § 5 odst. 3 zákona o ochraně osobních údajů zní: „Provádí-li správce zpracování osobních údajů na základě zvláštního zákona, je povinen dbát práva na ochranu soukromého a osobního života subjektu údajů.“ Na základě principu proporcionality by drobné dotace nebo návratné finanční výpomoci konkrétním lidem neměly být zveřejňovány vůbec, protože ochrana soukromí převáží nad oprávněním na informace.
Z § 8b odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, který upravuje poskytování informací o příjemcích veřejných prostředků, lze dovodit, že u větších dotací nebo návratných finančních výpomocí fyzickým osobám se poskytnou tyto druhy osobních údajů: „jméno, příjmení, rok narození, obec, kde má příjemce trvalý pobyt, výše, účel a podmínky poskytnutých veřejných prostředků“, neboť na základě principu proporcionality má tato obecná úprava přednost před zvláštní v § 18a rozpočtových pravidel.
S ohledem na dvě výše uvedená zákonná ustanovení se nezveřejňuje rodné číslo, neboť by to představovalo zbytečný zásah do soukromí příjemce dotace nebo návratné finanční výpomoci.
Obdobně by mělo být přistupováno k jiným identifikátorům jako je bydliště nebo místo trvalého pobytu, neboť paušální zveřejnění ani těchto osobních údajů není nezbytné pro dosažení deklarovaného cíle této právní úpravy.
Celý text najdete zde: Stanovisko ÚOOU č. 14/2012
Zdroj: www.uoou.cz
Odpovědět na příspěvek