Základní registry: Jak informovat o změnách?
Jednou z nabízených služeb základních registrů je fakt, že o změnách našich údajů (např. bydliště, doručovací adresy, jména atp.) informuje ty subjekty, které si sami určíme. Jak tato možnost funguje v praxi, ověřit server Lupa.cz.
Tato možnost je určena pouze pro informování nestátních organizací, jakými jsou banky, pojišťovny a např. dodavatelé energií a předpokládá, že my sami určíme, komu je potřeba tuto informaci předat. Můžeme tak učinit prostřednictvím Czech POINTu nebo datových schránek.
Dále je nutné si připomenout, že tato možnost se týká pouze referenčních údajů obsažených v Registru obyvatel a Registru práv a povinností. Zprovozněna je zatím pouze pro Registr obyvatel a tak je možné informovat zatím pouze o změnách těchto údajů:
- jméno či jména, příjmení
- adresa místa pobytu a doručovací adresa
- datum a místo úmrtí
- státní občanství
- čísla elektronicky čitelných identifikačních dokladů
- zřízení datové schránky a její identifikátor
Přístup k referenčním údajům v základních registrech mají ze zákona pouze orgány veřejné moci a výjimky, jakými jsou například zdravotnická zařízení nebo pojišťovny. Privátní subjekty, jako například banky, se tak o změně mohou dozvědět pouze v případě, že k tomu my dáme svolení.
Na serveru Lupa.cz je podrobně popsán způsob poskytnutí informací privátním subjektům prostřednictvím informačního systému datových schránek. Celý článek si můžete přečíst zde:
Zdroj: www.lupa.cz
Odpovědět na příspěvek