Analýza návrhu zákona o elektronických úkonech
Na webu parlamentniservis.cz, provozovaném sdružením eStat byla zveřejněna analýza návrhu zákona o eGovernmentu, o kterém jsme již informovali. Pojďme se podívat k čemu autoři analýzy došli.
Analýza je napsána velmi přehledně a snaží se předpovědět dopady současné verze zákona, v případě, že bude schválena. Dále v analýze najdeme navrhované změny, které by měly předejít negativním dopadům zákona.
Oficiální cíle zákona
Zákon by měl v českém právním řádu ukotvit obecné instituty, nezbytné pro rozvoj eGovernmentu. Pokud zákon projde, půjde o nejzásadnější legislativní změnu od schválení zákona o elektronickém podpisu.
Navrhovaná legislativní opatření
Měla by být upravena komunikace právnických a fyzických osob s veřejnou správou. Výměna dat a informací by měla být nově prováděna pomocí datových schránek. Právnické osoby by měly datové schránky využívat povinně, fyzické osoby dobrovolně.
Pro účely komunikace pomocí datových schránek by měl být zřízen Informační systém datových schránek. Každé osobě, využívající datové schránky, by proto bylo přiděleno osobní číslo – bezvýznamový identifikátor.
Dále by měly být zrovnoprávněny elektronické a listinné dokumenty.
Dopady navržené úpravy
Schválení novely zákona by mělo nesporně blahodárný vliv na rozvoj eGoevrnmentu a informační společnosti v České republice. Na druhé straně je však třeba dodat, že návrh není dotažen do konce, protože zákon negarantuje dostatečné zabezpečení datových schránek, čímž dostanou úředníci do rukou další nástroj moci, který je velmi snadno zneužitelný.
Dalším problémem je fakt, že návrh zákona sice podpoří elektronizaci jednotlivých procesů v rámci veřejné správy, ale nedojde k jejich propojení.
Dopady v případě, že novela nebude přijata
V případě, že nebude návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů schválen, nedojde k žádnému posunu vpřed. Na druhé straně nedojde k provedení kontroverzních kroků, které by mohly podlomit důvěry občanů v elektronizaci veřejné správy.
Celkové hodnocení návrhu zákona
Zákon se na jedné straně snaží o překonání bariér v komunikaci občanů s veřejnou správou, na druhé straně ale na jeho základě vzniknou bariéry nové a sice bariéry mezi informačně gramotnými a negramotnými.
Další nepochopitelnou vadou zákona je, že vůbec neřeší Czech POINTy a nevyužívá tak již relativně zaběhnuté nástroje elektronické komunikace veřejné správy s jejími klienty.
Návrh je sice prezentován jako prostředek k zjednodušení života občanů, ve skutečnosti však zjednodušuje život především úředníkům a občan tak není na prvním místě.
Datové schránky se navíc zdají trochu odbyté, protože namísto podobného systému, jako je například internetové bankovnictví, které je uživatelsky přívětivé, jde o garantované emailové schránky s průměrným zabezpečením.
Kvůli kompatibilitě s již fungujícími systémy je využíváno zastaralé zabezpečení, které využívá například MPSV. Na tuto kritiku reagovalo Ministerstvo vnitra tvrzením, že lepší zabezpečení bude implementováno až po dokončení projektu základních registrů. To ale může trvat až šest let.
A jaké je tedy Resumé? Přijetí zákona bude jistě pozitivní a přispěje k rozvoji eGovernmentu, je však třeba doplnit přepis o řadou pozměňovacích návrhů.
Zdroj: www.parlamentnilisty.cz
Odpovědět na příspěvek