eGovernment Act je prý krokem zpět
článek periodika Moderní obec, následně zveřejněný také na stránkách eStatu, poměrně ostře kritizuje návrh zákona o elektronických procesech tzv. eGovernment Act.
Co přesně je podle autora článku, Miroslava Řiháka, špatně? čtěte dále…
Na úvod článku Miroslav Řihák kritizuje celkově špatnou situaci eGovernmentu v České republice a konstatuje, že při posledním měření v roce 2006 se ČR ocitla až na 21. místě ze všech členských států EU.
Od posledního měření v roce 2004 se kvalita českého eGovernmentu sice mírně zlepšila, ale tempo růstu je pomalejší než v ostatní zemích, a tak spíše zaostáváme. Proto Řihák oceňuje snahu současné vlády vývoj změnit. Co se mu však nezamlouvá je způsob, jakým to hodlá provést, resp. návrh zákona, který má k dalšímu rozvoji eGovernmentu vést.
Zrovnoprávnění elektronického listinného dokumentu
Jako hlavní přínos takzvaného eGovernment Actu uvádějí jeho autoři zrovnoprávnění elektronického a listinného dokumentu. Dále by měl zákon umožnit jednoznačnou identifikaci osoby, komunikující elektronickou cestou, čím by mělo být docíleno vzniku tzv. datových schránek. Přestože autor článku Miroslav Řihák tvrdí, že vše zmíněné zní záslužně, jde prý o krok zpět a případná realizace těchto plánů by znamenala zbytečné plýtvání veřejných prostředků. Co konkrétně je špatně a proč by se jednalo o zbytečné plýtvání ale v článku nezmiňuje…
Měli jsme se poučit u sousedů…
Další kritiku si od Miroslava Řiháka vláda vysloužila za to, že se neinspirovala v zemích, které řešily podobné problémy před námi. Jako příklad uvádí Německo, Rakousko Irsko a Švédsko. Co konkrétě by se mělo udělat jinak se však opět nedovíme. Jediné, co Řihák radí, je, že elektronizace veřejné správy by se neměla zaměřit na usnadnění výkonu moci, ale naopak na usnadnění života občanů a firem, na zjednodušení komunikace s veřejnou správou.
Hlavní nedostatky eGovernment Actu podle Martina Řeháka:
Datové schránky:
- Duplicita se stávajícími systémy eKomunikace a ePodatelen
- Složitá obsluha
- Nejasná kontrola a zabezpečení
Konverze písemností
- Nedojde k faktickému zrovnoprávnění, vzniknou dvě paralelní evidence = složitější agenda
Identifikace
- Hrozba velkého bratra, nedostatečná kontrola spojení povinných datových schránek a povinné elektronické komunikace provozované ministerstvem vnitra s identifikací, které umožňuje propojování informací
- Popis v návrhu zákona je nejednoznačný a pravděpodobně vytvořený bez odborné znalosti elektronické identifikace
Historie eGovernment Actu
Březen 2007:
-
MIČR představuje první návrh vycházející z návrhu eStatu – předloženo do meziresortního připomínkového řízení
Květen 2007
-
MVČR převzalo kompetence MIČR a oznámilo, že do září 2007 předá hotový návrh zákona do Legislativní rady vlády.
-
Září 2007: Termín p?edání návrhu zákona Legislativní radě vlády ČR byl posunut.
Listopad 2007:
-
Zrychlené meziresortní připomínkové řízení. Náměstek ministra vnitra Zdeněk Zají?ek oznámil, že finální verze návrhu zákona stále není připravena.
Zdroj: www.eStat.cz
Odpovědět na příspěvek