Sdružení eStat vydalo vládě hodnocení po roce fungování
EStat hodnotil nakolik stihla vláda splnit cíle svého programového prohlášení, které si stanovila pro rok 2007.
Hodnoceny byly oblasti: debyrokratizace, elektronizace procesů, registrů dat, transparentnost veřejného sektoru, restrukturalizace změn v řízení úřadů.
Za debyrokratizaci a elektronizaci procesů získala vláda 50 %, 30 % byla ohodnocena vládní aktivita v oblasti restrukturalizace změn v řízení úřadů. Za pokrok v oblastech registrů dat a transparentnosti veřejného sektoru získala vláda pouhých 25 %.
Lze tedy konstatovat, že se nejedná o příliš lichotivé hodnocení.
Pojďme se tedy podívat, co konkrétně se eStatu na aktivitách vlády nelíbilo (ve zkrácené podobě převzato z webu estat.cz):
Oblast registrů dat
V oblasti registrů dat vláda slíbila, že se zasadí o schválení obecného zákona, který umožní vytvoření centrálních registrů veřejné správ – dosud však nebylo předloženo ani k veřejné diskusi paragrafované znění návrhu zákona.
Oblast transparentnosti veřejného sektoru
Oblast transparentnosti veřejného sektoru – Ministerstvem spravedlnosti byl předložen návrh na změnu trestního zákona, byl naplněn slib spuštění protikorupční linky 199 a dále pak byla do meziresortního připomínkového řízení zaslána novela zákona o obcích a novela zákona o krajích. S ohledem na délku legislativního procesu je na místě obava, že v tomto volebním období je již vláda s to prosadit maximálně jen to málo, co již představila, tedy novelu zákona o obcích a novelu zákona o krajích.
Oblast debyrokartizace
Oblast debyrokartizace – vláda dosud nepředložila žádný ucelený koncepční krok, provedla pouze kosmetické úpravy Legislativních pravidel vlády a bylo možné také zaznamenat drobné dílčí pozitivní výstupy ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu (novela živnostenského zákona) a Ministerstva vnitra (zrušení Ministerstva informatiky).
Oblast elektronizace procesů
V oblasti elektronizace procesů MVČR zprovoznilo pilotní fázi projektu CZECH POINT, jejichž prostřednictvím je zatím možné získat jen 4 druhy listinných výpisů a nejedná se tedy o univerzální kontaktní úřední přepážku, která by odbourala místní příslušnost, snížila byrokratické požadavky na občany a umožnila oběh dokumentů místo oběhu lidí. Návrh zákona o eGovernmentu se dvakrát objevil v připomínkovém řízení, přičemž jeho poslední verze budí obavy ze snahy vybudovat systém „Velkého bratra“, návrh však stále nebyl předložen vládě.
Oblast restrukturalizace změn v řízení úřadů
Oblast restrukturalizace změn v řízení úřadů – vláda prosadila zrušení MIČR a vznik Rady vlády pro rozvoj informační společnosti, ale vzhledem k tomu, že poslaneckým pozměňovacím návrhem byly obecné kompetence z oblasti informatiky oproti původnímu plánu (ten počítal, že budou na Úřadu vlády) převedeny na Ministerstvo vnitra, je existence Rady vlády pro rozvoj informační společnosti zbytečná.
Audity se ve veřejné správě dějí více či méně nahodile bez centrální koordinace a metodické podpory a dokončení převodu kompetencí z centrální úrovně na územně samosprávné celky také nebylo započato.
Zdroj: www.estat.cz
Odpovědět na příspěvek