Zpráva o postupu prací na zavedení funkčního sdílení dat ve veřejné správě
Ve srovnání s nedávno zveřejněným návrhem projektu eStát vychází koncepce Ministerstva informatiky z platné legislativy a zohledňuje technické, ale i finanční možnosti veřejné správy.
Zákon o sdílení dat při výkonu veřejné moci je v podstatě podmínkou provedení reformy veřejné správy v České republice. Zákon vychází ze zásady, že úřady nemají obíhat občané, ale pouze data v elektronické podobě, a stanoví základní principy předávání informací ve veřejné správě. Prosazení zákona je přitom podmínkou nutnou, nikoli však postačující, neboť je nutné novelizovat řadu dalších zákonů, které upravují jednotlivé evidence.
Další podmínkou je pak vstřícný přístup jednotlivých ministerstev a dalších úřadů, které již dnes často mají možnost (nikoli povinnost) informace sdílet a přesto nutí občana, aby informace státu opakovaně potvrzoval. Návrh zákona o sdílení dat při výkonu veřejné moci prošel mezirezortním připomínkovým řízením a bude do konce října 2005 předložen vládě k projednání, oproti původnímu plánu se dvouměsíčním zpožděním. To je dáno především složitostí problematiky, o které se mimochodem diskutuje již od roku 1996, ale také tím, že zákon mimo jiné v terminologii nebo v požadavcích na bezpečnost navazuje na novelu zákona 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, která je nyní projednávána v Poslanecké sněmovně.
Celá problematika má také svůj technicko-organizační rozměr, který ministerstvo již začalo řešit. Jde o vznik takzvaných základních registrů, kterými jsou hospodářský registr, registr obyvatel a registr územní identifikace, adres a nemovitostí. Právě od registru územní identifikace, adres a nemovitostí se bude odvíjet tvorba ostatních základních registrů. Ministerstvo proto v současné době dokončuje analýzu existujících evidencí v oblasti územní identifikace, adres a nemovitostí a návrh řešení společného registru. Materiál, který bude v říjnu 2005 schvalovat vláda, uloží orgánům veřejné správy provést postupné sjednocení datového obsahu jimi vedených evidencí a určí správce registru, kterým by měl být Český úřad zeměměřický a katastrální. Registr územní identifikace, adres a nemovitostí by měl začít fungovat od roku 2008, přičemž vedle sjednocení údajů několika evidencí (Českého úřadu zeměměřického a katastrálního, Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva vnitra a Českého statistického úřadu) bude vznik registru opět doprovázen změnou několika zákonů.
Na tento krok by pak měla navázat transformace evidence obyvatel na registr veřejné správy, která je v působnosti Ministerstva vnitra, a posléze příprava hospodářského registru, který by měl již v nejbližší době začít nabývat konkrétní parametry: začátkem roku 2006 by mělo Ministerstvo informatiky v oblasti evidencí hospodářských subjektů předložit podobnou koncepci jako v případě registru územní identifikace, adres a nemovitostí a navrhnout nezávislé řešení hospodářského registru spočívající ve sjednocení velkých databází typu obchodního rejstříku, statistického registru ekonomických subjektů, živnostenského rejstříku a dalších menších rejstříků obdobného typu. Výše zmíněné registry by měly dát vznik soustavě vzájemně komunikujících registrů, které se stanou hlavními zdroji údajů pro veřejnou správu.
Všechny návrhy Ministerstva informatiky jsou průběžně zveřejňovány na www.micr.cz.
Odpovědět na příspěvek